ခံုရံုးကိစၥ ၊ အာဏာမ႑ိဳင္ဟန္ခ်က္ ၊သမၼတ သဝဏ္လႊာ နဲ႔ အခန္္း(၁၂)

သမၼတ သဝဏ္လႊာ
==========
သို႕
ဥကၠ႒
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္
အေၾကာင္းအရာ။ သဝဏ္လႊာေပးပို႔ျခင္း
ရည္ ညႊန္းခ်က္။ နိုင္ငံေတာ္သမၼတထံသို႔ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ က ၁၄-၈-၂၀၁၂ ရက္စဲြပါစာအမွတ္၊ ၀၃/ပသ(စဝ) ၄/၂၀၁၂-၀၁၂ ျဖင့္
ေပးပို႕သည့္ သဝဏ္လႊာ
၁။ နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္နွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား က ေက်နပ္လက္ခံနိုင္ျခင္း မရိွသျဖင့္
သက္ဆိုင္သူမ်ားအားလံုးအတြက္ ထိခိုက္နစ္နာမႈ အနည္းဆံုးျဖင့္ သင့္ျမတ္ျပီး
တရားနည္းလမ္းက်ေသာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ျဖစ္လာေစရန္
ေစတနာေကာင္းျဖင့္ အႀကံျပဳေပးပို႔ျခင္းအား ေက်းဇူးတင္ရိွပါသည္။
၂။ ပထမအခ်က္အေနျဖင့္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ကိုယ္စား ျပည္ေထာင္စု
ေရွ႕ေနခ်ဳပ္က တင္သြင္းခဲ့ေသာ တင္သြင္းလႊာကို ျပန္လည္ရုပ္သိမ္းရန္ အႀကံျပဳခ်က္နွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ရွင္းလင္းျပန္ၾကားလိုပါသည္။ လႊတ္ေတာ္
အသီးသီးက ဖဲြ႕စည္းထားသည့္ ေကာ္မတီ၊ ေကာ္မရွင္နွင့္အဖဲြ႔တို႕အား
ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အဖဲြ႕အစည္းျဖစ္သည္ဟု သတ္မွတ္ေျပာၾကားေနျခင္း
နွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အဆိုပါေကာ္မတီ ေကာ္မရွင္နွင့္အဖဲြ႕တို႕သည္ ျပည္ေထာင္စု
အဆင့္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားျဖစ္လာပါက ျပည္ေထာင္စုအဆင့္နွင့္ ေလ်ာ္ညီသည့္
ေငြေႀကးကိစၥမ်ားနွင့္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ားကိုမိမိတို႔အစိုးရအဖဲြ႕
အေနျဖင့္ စီမံ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ တာဝန္ရိွလာမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႕
ေဆာင္ရြက္ေပးရာတြင္ ဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားနွင့္ ညီညြတ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္အသီးသီးက ဖဲြ႕စည္းထားသည့္ ေကာ္မတီ၊
ေကာ္မရွင္နွင့္အဖဲြ႕တို႕သည္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားတြင္
အကံ်ဳးဝင္ျခင္းရိွ မရိွ တိက် ရွင္းလင္းစြာသိရိွနိုင္ေရးအတြက္ ျပည္ေထာင္စု
အဆင့္ အဖဲြ႕အစည္းဆိုသည့္ စကားရပ္ကို အနက္အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုေပးရန္
နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံုရံုးသို႕ တင္သြင္းေမးျမန္း
ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
၃။ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါျပ႒ာန္းခ်က္ကို အနက္အဓိပၸါယ္္ဖြင့္ဆိုေပးရန္
နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုးသို႔ တင္သြင္းခဲ့ျခင္းသည္
လႊတ္ေတာ္အသီးသီးက ဖဲြ႕စည္းထားသည့္ ေကာ္မတီ၊ ေကာ္မရွင္နွင့္အဖဲြ႕
တို႕မွ အဖဲြ႕ဝင္မ်ားအား ဥပေဒနွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ေပးနိုင္ေရးအတြက္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားနွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
၄။ ဤကိစၥနွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုးက
၂၀၁၂ ခုနွစ္၊ မတ္လ ၂၈ ရက္တြင္ “လႊတ္ေတာ္အသီးသီးက ဖဲြ႕စည္းထား
သည့္ ေကာ္မတီ၊ ေကာ္မရွင္နွင့္အဖဲြ႕တို႕အား ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အဖဲြ႕
အစည္းအျဖစ္ ထည့္သြင္းအဓိပၸါယ္္ဖြင့္ဆိုျခင္းသည္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံ
ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားနွင့္ ညီညြတ္ျခင္း မရိွေျကာင္း” ဆံုးျဖတ္ခ်က္
ခ်မွတ္ျပီး ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းဆံုးျဖတ္ခ်က္ သည္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ
ပုဒ္မ ၃၂၄ နွင့္ နိုင္ငံေတာ္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုးဥပေဒပုဒ္မ
၂၃ တို႕အရအျပီးအျပတ္အတည္ျဖစ္ပါသည္။ဤကိစၥမွာ စစ္ေဆးၾကားနာဆဲ
အဆင့္ မဟုတ္ဘဲ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္ျပီးသည့္ အဆင့္ျဖစ္၍ တင္သြင္းလႊာ
ကို ျပန္လည္ရုပ္သိမ္းရန္မွာ တရားရံုးမ်ား၏ အစဥ္အလာနွင့္ လုပ္ထံုး
လုပ္နည္းမ်ားအရ မည္သို႔မွ်မျဖစ္နိုင္ပါသျဖင့္ ဤကိစၥအား အစိုးရအဖဲြ႔
အေပၚ နားလည္နိုင္မည္ဟု ယံုျကည္ပါသည္။
၅။ ဒုတိယအခ်က္အေနျဖင့္ နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး
ဥကၠ႒နွင့္ အဖဲြ႔ဝင္မ်ားအား ၂၀၁၂ ခုနွစ္၊ ႀသဂုတ္လ ၂၁ ရက္ မတိုင္မီ
၄င္းတို႕၏ ဆႏၵအေလ်ာက္ တာဝန္မွ အနားယူေစေရးကိစၥနွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍
ရွင္းလင္းျပန္ၾကားလိုပါသည္။ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၁၁၊ ပုဒ္မခဲြ(က)
ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္သည္ နိုင္ငံေတာ္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏ ခက္မသံုးျဖာျဖစ္
သည့္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာနွင့္ တရားစီရင္ေရး
အာဏာတို႔ကို တတ္နိုင္သမွ် ပိုင္းျခားသံုးစဲြရန္နွင့္
အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းရန္အတြက္သာ အပ္နွင္းထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
နိုင္ငံေတာ္ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံုရံုးအေနျဖင့္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ
ေပးအပ္ထားေသာ လုပ္ငန္းတာဝန္အရ လြတ္လပ္စြာ ဆံုးျဖတ္ေဆာင္ရြက္
ခဲ့ျခင္းအေပၚ နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုးဥကၠ႒နွင့္ အဖဲြ႔ဝင္မ်ားအား တာဝန္မွ အနားယူသြားေစေရးအတြက္ နိုင္ငံေတာ္
သမၼတက ေဆာင္ရြက္မည္ဆိုလွ်င္ ဥပေဒနွင့္ ညီညြတ္မည္ မဟုတ္သည့္
အျပင္ တရားမွ်တမႈလည္းရိွနိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ နိုင္ငံေတာ္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံုရံုးဥကၠ႒နွင့္ အဖဲြ႔ဝင္မ်ားကိုတာဝန္မွ
အနားယူေစရန္မွာလည္း ေဆာင္ရြက္၍ မရနိုင္သည့္ကိစၥျဖစ္ပါသည္။
၆။
နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုးအဖဲြ႔တြင္ ပါဝင္သည့္
ပုဂၢိဳုလ္မ်ားသည္ နိုင္ငံေတာ္ သမၼတနွင့္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ (၂)ဦးတို႔မွ
ေရြးခ်ယ္၍ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ အတည္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ခန့္အပ္ထားသူ
မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထိုပုဂၢိဳုလ္္မ်ားသည္ ဥပေဒေရးရာကြ်မ္းက်င္၍
နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တရားစီရင္ေရး အေတြ႔အႀကံဳရိွသူမ်ား ျဖစ္သည့္အျပင္
အခိ်ဳ႕ေသာ ပညာရွင္မ်ားသည္ ဤဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေရးဆဲြေရးအတြက္ ၂၀၀၄
ခုနွစ္မွ ၂၀၀၇ ခုနွစ္အတြင္းက်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အမိ်ဳးသား
ညီလာခံတြင္ တာဝန္ေက်ပြန္စြာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသူမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ဤဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာကိစၥအေပၚ အမွားမွားအယြင္းယြင္း
ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဘက္လိုက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း အဆံုးအျဖတ္
ေပးၾကမည့္ ပုဂၢိဳုလ္္မ်ားမျဖစ္နိုင္ဟုယံုၾကည္ပါသည္။
၇။ မိမိအပါအဝင္ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္အားလံုးသည္ “နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႔စည္းပံု
အေျခခံဥပေဒကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္သိလိုက္နာရိုေသျပီး နိုင္ငံေတာ္၏
ဥပေဒမ်ားကို လိုက္နာက်င့္သံုးေဆာင္ရြက္ပါမည္။” ဟု လႊတ္ေတာ္စတင္
က်င္းပစဉ္က ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သဘာပတိ၏ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ကတိသစၥာ
သို႔မဟုတ္ က်မ္းသစၥာျပဳထားၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ နိုင္ငံေတာ္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံ
ဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၂၄ နွင့္ နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံုရံုးဥပေဒ
ပုဒ္မ ၂၃ ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ မိမိအေနျဖင့္ လိုက္နာရမည္ျဖစ္ပါသည္။
၈။ မိမိတို႔နိုင္ငံသည္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို က်င့္သံုးစကမၻာ့အလယ္တြင္
မ်က္နွာ ပြင့္လန္းကာစ အေျခအေနတြင္သာရိွပါေသးသည္။ သို႔ပါ၍
လက္ရိွအေျခအေနတြင္ ဤအျငင္းပြားမႈျပႆနာေၾကာင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ ဒီမိုကေရစီစနစ္
ဖံြ႔ျဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနွင့္
တရားေရးမ႑ိဳင္ႀကီး (၃) ရပ္လံုးမွ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနေသာ
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္းစဉ္မ်ား၏ အရိွန္အဟုန္ ေလ်ာ့နည္းရပ္တန္႔ သြားျခင္းမရိွေစရန္နွင့္ ျပည္သူသန္း(၆၀)၏ မ်က္နွာကို ေထာက္ထား၍
လည္းေကာင္း၊ မိမိတို႔ မ႑ိဳင္ႀကီး(၃)ရပ္၏ စည္းလံုးညီညြတ္မႈကို
မထိခိုက္ေစရန္အတြက္လည္းေကာင္း၊ ဤကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍
လႊတ္ေတာ္ကစြပ္စဲြျပစ္တင္သည့္ နည္းလမ္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္မည့္အစား
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအခန္း(၁၂)တြင္ တရားဝင္ေပးအပ္ထားသည့္ အခြင့္အေရးကို
အသံုးျပဳမည္ဆိုပါကလည္း မည္သူ႔ကိုမွ် ထိခိုက္မႈ မရိွေစဘဲ
သင့္ေလ်ာ္ေကာင္းမြန္ မည္ဟုယူဆပါသည္။
၉။ သို႔ေသာ္လည္း ဤအဖဲြ႔အစည္းနွစ္ခုသည္ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ
ေပးအပ္ထားသည့္ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ အဖဲြ႔အစည္းမ်ား ျဖစ္ပါသျဖင့္ မိမိတို႔ဆႏၵအရ ႀကိဳက္နွစ္သက္သည့္ နိုင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္းကို
ေရြးခ်ယ္နိုင္ခြင့္ရိွပါေၾကာင္း ျပန္ၾကားပါသည္။
(ပုံ)
သိန္းစိန္
နိုင္ငံေတာ္သမၼတ
အခန္္း(၁၂)
=======
ဖြဲြဲြ႕႕စည္္းပံံုု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္္းး
၄၃၃။ ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကိုျပင္ဆင္လို
ပါက ေအာက္ေဖာ္ျပပါသတ္မွတ္ထားေသာနည္းလမ္းအတိုင္း
ေဆာင္ရြက္ရမည္ –
(က) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္ရန္ တင္သြင္းေသာအဆိုကို ဥပေဒ
မူၾကမ္းအျဖစ္ျဖင့္ တင္သြင္းရမည္၊
( ခ ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္ရန္ အဆိုတင္သြင္းေသာ ဥပေဒမူၾကမ္းတြင္အျခားအဆိုမ်ား မပါရွိေစရ။
၄၃၄။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္ရန္ ဥပေဒမူၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စု
လႊတ္ေတာ္တြင္တင္သြင္းရမည္။
၄၃၅။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္ရန္ ဥပေဒမူၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စု
လႊတ္ေတာ္ရွိလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္း၏ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းက တင္ျပလာလွ်င္ အဆိုပါျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒမူၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စု
လႊတ္ေတာ္က လက္ခံေဆြးေႏြးရမည္။
၄၃၆။ (က) ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ အခန္း(၁) ပုဒ္မ ၁ မွ ၄၈ ထိ၊ အခန္း(၂) ပုဒ္မ၄၉ မွ ၅၆ ထိ၊ အခန္း(၃) ပုဒ္မ ၅၉၊ ၆၀၊ အခန္း(၄)
ပုဒ္မ ၇၄၊ ၁၀၉၊ ၁၄၁၊၁၆၁၊ အခန္း(၅) ပုဒ္မ ၂၀ဝ၊ ၂၀၁၊ ၂၄၈၊ ၂၇၆၊ အခန္း(၆)
ပုဒ္မ ၂၉၃၊ ၂၉၄၊၃၀၅၊ ၃၁၄၊ ၃၂၀၊ အခန္း(၁၁) ပုဒ္မ ၄၁၀ မွ ၄၃၂ ထိ၊ အခန္း(၁၂)
ပုဒ္မ ၄၃၆ တို႕ရွိ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္လိုလွ်င္
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အားလံုး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္
က ျပင္ဆင္ရန္သေဘာတူလက္ခံၿပီးေနာက္ ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပ၍ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူအားလံုး၏ ဆႏၵမဲျဖင့္သာ ျပင္ဆင္ရမည္၊
၁၇၄ ( ခ ) ပုဒ္မခြဲ (က) တြင္ေဖာ္ျပထားသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားမွအပ အျခားျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အားလံုး
၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံဆႏၵမဲျဖင့္သာ ျပင္ဆင္ရမည္။-Credit -khinng soe lynn