05.11.2013
ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္း ျမန္မာေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြ အေရးေပၚ အကူအညီ
ေတာင္းႏုိင္တဲ့ ဘာသာစကားေပါင္းစံု အေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္းေတြကို
ေခၚယူႏုိင္ဖို႔အေရး ထိုင္း-ျမန္မာ ႏွစ္ႏုိင္ငံ သေဘာတူညီမႈနဲ႔ ကုလသမဂၢ
အပါအဝင္ အလုပ္သမားေရး လႈပ္ရွားတဲ့ တုိင္းရင္းသားအဖြဲ႔ေပါင္းစံုက ပူးေပါင္း
ေဆာင္ရြက္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အျပည့္အစံုကို UNIAP ကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္းထားတဲ့
မဆုမြန္ က တင္ျပထားပါတယ္။
ထုိင္း-ျမန္မာ ႏွစ္ႏုိင္ငံ လူကုန္ကူးမႈ တိုက္ဖ်က္ေရးဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းလႈပ္ရွားမႈ စီမံကိန္းေတြကို လူကုန္ကူးမႈ အျဖစ္မ်ားတဲ့ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္တေလွ်ာက္နဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံတဝွမ္း စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ထိုင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္တေလွ်ာက္ လူကုန္ကူးမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ႏွစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရး႐ံုးေတြ ဖြင့္လွစ္ၿပီး နယ္စပ္ကေနတဆင့္ လူကုန္ကူးမႈေတြ မျဖစ္ေအာင္ တားဆီးႏိုင္ဖို႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈေတြ လုပ္ေဆာင္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္း ၂၄ နာရီ၊ ေနာက္ ႐ံုးခ်ိန္ေတြအတြင္း အေရးေပၚ အကူအညီ ေတာင္းႏိုင္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ ဖုန္းနံပါတ္ပါ လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြကိုလည္း ထိုင္းႏိုင္ငံတဝွမ္း အလုပ္သမားေတြ ရွိတဲ့ေနရာေတြမွာ အလုပ္သမားေရး လႈပ္ရွားသူေတြက ပညာေပး ျဖန္႔ေဝေပးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ထိုင္းႏုိင္ငံတြင္းက ျမန္မာေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြ အေရးေပၚ အကူအညီေတြ အျမန္ေပးႏိုင္ေအာင္ အဓိက ေဆာင္ရြက္ေပးေနတာ ျဖစ္တယ္လို႔ လူကုန္ကူးမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ကုလသမဂၢစီမံခ်က္အဖြဲ႔ UNIAP က အေရးေပၚဖုန္းလိုင္း တာဝန္ခံ ဦးေမာရစ္ က ဗီြအိုေအျမန္မာပိုင္း ကို ေျပာပါတယ္။
“အဓိကကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ဒီ Hotline ကို set up လုပ္တယ္ဆုိတာက ဒီႏွစ္ႏုိင္ငံ MOU အစီအစဥ္နဲ႔ Migrant Worker ေတြကို Illegal ကေန Legally ျဖစ္ေအာင္ေလ အဲ့ဒီ Information ေတြကို ေပးဖို႔၊ ၿပီးေတာ့ သူတို႔အတြက္ Trafficking နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့မွ အခ်က္အလက္ေတြသိေအာင္၊ ရေအာင္၊ ၿပီးေတာ့ လိုအပ္တဲ့ အကူအညီေလးေတြကို အခ်ိန္မွီ ကူညီႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဒီ အေရးေပၚ Hotline ကို လုပ္ထားတာပါ။ ဒီမွာကေတာ့ အခု ေလာေလာဆယ္ေတာ့ Migrant Register တို႔၊ ေနာက္ Temporary Passport Process ေတြ၊ အဲ့ဒါေတြနဲ႔ ၿပီးေတာ့ MOU ႏွစ္ႏုိင္ငံကေန တင္သြင္းလာတဲ့ ကိစၥေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အေရးေတြ၊ အဲ့ဒါေတြ သူတုိ႔ အဓိကထားၿပီး ေခၚတာေတာ့မ်ားတယ္။ တခါတေလက်ေတာ့လည္း Trafficking Case ေတြလည္း ေခၚလာတာရွိသလို၊ Trafficking Information ေတြလည္း ေခၚလာတာရွိတယ္။ ေနာက္တခုက စက္႐ံု၊ အလုပ္႐ံုေတြမွာ ဘယ္လုိ ေခါင္းပံုအျဖတ္ခံရတယ္၊ အလုပ္ရွင္က အလုပ္ခုိင္းၿပီးေတာ့မွ လစာမေပးတာတုိ႔။ သူတို႔ရဲ႕ ပတ္စ္ပို႔ေတြကို သိမ္းထားတာတို႔၊ ပြဲစားေတြကေနတဆင့္ ေခါင္းပံုျဖတ္ခံရတာတို႔၊ အဲဒါမ်ိဳးေလးေတြေပါ့။”
ဒီအေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္းေတြကို တရားဝင္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ခြင့္ဆုိင္ရာ အလုပ္သမားေရးဆုိင္ရာကိစၥေတြ၊အလုပ္သမားအခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရတဲ့အေျခအေနေတြနဲ႔ ထုိင္းႏုိင္ငံတြင္း တရားဥပေဒဆိုင္ရာ သူတို႔သိလိုတဲ့ အခ်က္ေတြကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္းၾကတာ မ်ားတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။
ဒီလိုဆက္သြယ္ေမးျမန္းလာတဲ့အခါ ထုိင္းႏုိင္ငံေရာက္ ျမန္မာအပါအဝင္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္းစံုအတြက္ ဘာသာစကား အခက္အခဲ မရွိရေအာင္ အလုပ္သမားေရး လႈပ္ရွားေနသူ တုိင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္းေတြဘက္ကလည္း အေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္း ဆက္သြယ္မႈမွာ ဝိုင္းဝန္းကူညီေဆာင္ရြက္ေပးၾကတယ္လို႔ UNIAP က အေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္းတာဝန္ခံ ဦးေမာရစ္ က ေျပာျပပါတယ္။
“ထုိင္းႏုိင္ငံမွာဆုိ Migrants Working group အဖဲြ႔ဆုိတာ ရွိတယ္ေလ။ အဲဒီအဖဲြ႔ေတြကေနၿပီးေတာ့မွ information ေပးတာေတြရွိတယ္။ အဲဒီအဖဲြ႔ေတြနဲ႔လည္း က်ေနာ္တုိ႔က ပူးတဲြၿပီး လုပ္တဲ့အခါက်လုိ႔ရွိရင္ သေဘာတခုက ျမန္မာစကား မေျပာတတ္ဘူး၊ မသဲကဲြတဲ့ ဟာမ်ဳိးဆုိလုိ႔ရွိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ Partner organization ေတြေပါ့ေလ၊ NGOs ေတြနဲ႔ တဲြၿပီးေတာ့မွ လုပ္ေပးတာေတြရွိတယ္။ သေဘာတခုက က်ေနာ့္ဆီ ေခၚလာၿပီဗ်ာ၊ ကရင္လုိ ေျပာတယ္ဆုိရင္ က်ေနာ္က ကရင္လုိ ေျပာတတ္လုိ႔ရွိရင္ ျပန္ၿပီးေတာ့ ကရင္လုိေျပာေပးတယ္။ ဗမာလုိလည္း ေျပာတတ္တာ သိပ္မလည္မ၀ယ္ဘူး၊ ရွမ္းလုိပုိၿပီးေတာ့ ေျပာတတ္တယ္ဆုိရင္ MAP Foundation တုိ႔ ဘာတုိ႔ရွိတယ္ေလ။ ခ်င္းမုိင္မွာ အေျခစုိက္တဲ့ MAP Foundation တုိ႔၊ တျခား Rak Thai Foundation တုိ႔ တျခားေသာ NGOs ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ International NGOs ေတြ World Vision တုိ႔ IOM တုိ႔ အဲဒီလုိမ်ဳိးကုိ က်ေနာ္တုိ႔က ျပန္ၿပီးေတာ့ လဲႊေပးတယ္ခင္ဗ်။”
ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြအေနနဲ႔ မိမိတို႔ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြ တရားဥပေဒေၾကာင္းအရအျမန္ဆံုးေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ ထိုင္း၊ ရွမ္း၊ ျမန္မာ၊ ကရင္၊ စေကာကရင္၊ ပိုးကရင္၊ ရခုိင္၊ မြန္ စတဲ့ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကားေပါင္းစံုနဲ႔ ၂၄ နာရီအတြင္း ဒါမွမဟုတ္ ရံုးခ်ိန္အတြင္း အေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္းေတြမွာ အကူအညီ ေတာင္းႏုိင္သလို ထိုင္းႏုိင္ငံတြင္း လူကုန္ကူးမႈဆိုင္ရာ အေရးေပၚနံပါတ္ ၁၃၀၀ ကိုလည္း ေခၚဆိုႏုိင္တယ္လို႔ လူကုန္ကူးမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ကုလသမဂၢစီမံခ်က္အဖြဲ႔ UNIAP က ဆိုပါတယ္။
ထုိင္း-ျမန္မာ ႏွစ္ႏုိင္ငံ လူကုန္ကူးမႈ တိုက္ဖ်က္ေရးဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းလႈပ္ရွားမႈ စီမံကိန္းေတြကို လူကုန္ကူးမႈ အျဖစ္မ်ားတဲ့ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္တေလွ်ာက္နဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံတဝွမ္း စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ထိုင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္တေလွ်ာက္ လူကုန္ကူးမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ႏွစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရး႐ံုးေတြ ဖြင့္လွစ္ၿပီး နယ္စပ္ကေနတဆင့္ လူကုန္ကူးမႈေတြ မျဖစ္ေအာင္ တားဆီးႏိုင္ဖို႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈေတြ လုပ္ေဆာင္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္း ၂၄ နာရီ၊ ေနာက္ ႐ံုးခ်ိန္ေတြအတြင္း အေရးေပၚ အကူအညီ ေတာင္းႏိုင္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ ဖုန္းနံပါတ္ပါ လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြကိုလည္း ထိုင္းႏိုင္ငံတဝွမ္း အလုပ္သမားေတြ ရွိတဲ့ေနရာေတြမွာ အလုပ္သမားေရး လႈပ္ရွားသူေတြက ပညာေပး ျဖန္႔ေဝေပးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ထိုင္းႏုိင္ငံတြင္းက ျမန္မာေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြ အေရးေပၚ အကူအညီေတြ အျမန္ေပးႏိုင္ေအာင္ အဓိက ေဆာင္ရြက္ေပးေနတာ ျဖစ္တယ္လို႔ လူကုန္ကူးမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ကုလသမဂၢစီမံခ်က္အဖြဲ႔ UNIAP က အေရးေပၚဖုန္းလိုင္း တာဝန္ခံ ဦးေမာရစ္ က ဗီြအိုေအျမန္မာပိုင္း ကို ေျပာပါတယ္။
“အဓိကကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ဒီ Hotline ကို set up လုပ္တယ္ဆုိတာက ဒီႏွစ္ႏုိင္ငံ MOU အစီအစဥ္နဲ႔ Migrant Worker ေတြကို Illegal ကေန Legally ျဖစ္ေအာင္ေလ အဲ့ဒီ Information ေတြကို ေပးဖို႔၊ ၿပီးေတာ့ သူတို႔အတြက္ Trafficking နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့မွ အခ်က္အလက္ေတြသိေအာင္၊ ရေအာင္၊ ၿပီးေတာ့ လိုအပ္တဲ့ အကူအညီေလးေတြကို အခ်ိန္မွီ ကူညီႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဒီ အေရးေပၚ Hotline ကို လုပ္ထားတာပါ။ ဒီမွာကေတာ့ အခု ေလာေလာဆယ္ေတာ့ Migrant Register တို႔၊ ေနာက္ Temporary Passport Process ေတြ၊ အဲ့ဒါေတြနဲ႔ ၿပီးေတာ့ MOU ႏွစ္ႏုိင္ငံကေန တင္သြင္းလာတဲ့ ကိစၥေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အေရးေတြ၊ အဲ့ဒါေတြ သူတုိ႔ အဓိကထားၿပီး ေခၚတာေတာ့မ်ားတယ္။ တခါတေလက်ေတာ့လည္း Trafficking Case ေတြလည္း ေခၚလာတာရွိသလို၊ Trafficking Information ေတြလည္း ေခၚလာတာရွိတယ္။ ေနာက္တခုက စက္႐ံု၊ အလုပ္႐ံုေတြမွာ ဘယ္လုိ ေခါင္းပံုအျဖတ္ခံရတယ္၊ အလုပ္ရွင္က အလုပ္ခုိင္းၿပီးေတာ့မွ လစာမေပးတာတုိ႔။ သူတို႔ရဲ႕ ပတ္စ္ပို႔ေတြကို သိမ္းထားတာတို႔၊ ပြဲစားေတြကေနတဆင့္ ေခါင္းပံုျဖတ္ခံရတာတို႔၊ အဲဒါမ်ိဳးေလးေတြေပါ့။”
ဒီအေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္းေတြကို တရားဝင္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ခြင့္ဆုိင္ရာ အလုပ္သမားေရးဆုိင္ရာကိစၥေတြ၊အလုပ္သမားအခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရတဲ့အေျခအေနေတြနဲ႔ ထုိင္းႏုိင္ငံတြင္း တရားဥပေဒဆိုင္ရာ သူတို႔သိလိုတဲ့ အခ်က္ေတြကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္းၾကတာ မ်ားတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။
ဒီလိုဆက္သြယ္ေမးျမန္းလာတဲ့အခါ ထုိင္းႏုိင္ငံေရာက္ ျမန္မာအပါအဝင္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္းစံုအတြက္ ဘာသာစကား အခက္အခဲ မရွိရေအာင္ အလုပ္သမားေရး လႈပ္ရွားေနသူ တုိင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္းေတြဘက္ကလည္း အေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္း ဆက္သြယ္မႈမွာ ဝိုင္းဝန္းကူညီေဆာင္ရြက္ေပးၾကတယ္လို႔ UNIAP က အေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္းတာဝန္ခံ ဦးေမာရစ္ က ေျပာျပပါတယ္။
“ထုိင္းႏုိင္ငံမွာဆုိ Migrants Working group အဖဲြ႔ဆုိတာ ရွိတယ္ေလ။ အဲဒီအဖဲြ႔ေတြကေနၿပီးေတာ့မွ information ေပးတာေတြရွိတယ္။ အဲဒီအဖဲြ႔ေတြနဲ႔လည္း က်ေနာ္တုိ႔က ပူးတဲြၿပီး လုပ္တဲ့အခါက်လုိ႔ရွိရင္ သေဘာတခုက ျမန္မာစကား မေျပာတတ္ဘူး၊ မသဲကဲြတဲ့ ဟာမ်ဳိးဆုိလုိ႔ရွိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ Partner organization ေတြေပါ့ေလ၊ NGOs ေတြနဲ႔ တဲြၿပီးေတာ့မွ လုပ္ေပးတာေတြရွိတယ္။ သေဘာတခုက က်ေနာ့္ဆီ ေခၚလာၿပီဗ်ာ၊ ကရင္လုိ ေျပာတယ္ဆုိရင္ က်ေနာ္က ကရင္လုိ ေျပာတတ္လုိ႔ရွိရင္ ျပန္ၿပီးေတာ့ ကရင္လုိေျပာေပးတယ္။ ဗမာလုိလည္း ေျပာတတ္တာ သိပ္မလည္မ၀ယ္ဘူး၊ ရွမ္းလုိပုိၿပီးေတာ့ ေျပာတတ္တယ္ဆုိရင္ MAP Foundation တုိ႔ ဘာတုိ႔ရွိတယ္ေလ။ ခ်င္းမုိင္မွာ အေျခစုိက္တဲ့ MAP Foundation တုိ႔၊ တျခား Rak Thai Foundation တုိ႔ တျခားေသာ NGOs ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ International NGOs ေတြ World Vision တုိ႔ IOM တုိ႔ အဲဒီလုိမ်ဳိးကုိ က်ေနာ္တုိ႔က ျပန္ၿပီးေတာ့ လဲႊေပးတယ္ခင္ဗ်။”
ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြအေနနဲ႔ မိမိတို႔ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြ တရားဥပေဒေၾကာင္းအရအျမန္ဆံုးေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ ထိုင္း၊ ရွမ္း၊ ျမန္မာ၊ ကရင္၊ စေကာကရင္၊ ပိုးကရင္၊ ရခုိင္၊ မြန္ စတဲ့ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကားေပါင္းစံုနဲ႔ ၂၄ နာရီအတြင္း ဒါမွမဟုတ္ ရံုးခ်ိန္အတြင္း အေရးေပၚ ဖုန္းလိုင္းေတြမွာ အကူအညီ ေတာင္းႏုိင္သလို ထိုင္းႏုိင္ငံတြင္း လူကုန္ကူးမႈဆိုင္ရာ အေရးေပၚနံပါတ္ ၁၃၀၀ ကိုလည္း ေခၚဆိုႏုိင္တယ္လို႔ လူကုန္ကူးမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ကုလသမဂၢစီမံခ်က္အဖြဲ႔ UNIAP က ဆိုပါတယ္။
မဆုမြန္(VOA)