စိုးထုိက္
သူေျပာတ့ဲစကားေတြက သူ႔ျပည္သူေတြအတြက္ ၀ုန္းခနဲထေတာက္ေလာက္စရာ စကားေတြမပါခ့ဲပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္နဲ႔ ပက္သက္လာတ့ဲအခါတိုင္းမွာ ၁၉၈၂ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ဥပေဒဖက္က ကာကြယ္ေျပာဆိုခ့ဲတ့ဲအတြက္ ဒီတစ္ႏွစ္အတြင္း ႏိုင္ငံတကာသတင္းမီဒီယာေတြရဲ႕ မ်က္မုန္းအက်ိဳးခံရဆုံး ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏိုဘယ္လ္ဆုရွင္ေတာ့ ျဖစ္ခ့ဲရပါတယ္။
သူ႔လို ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏိုဘယ္လ္ဆုရွင္ေတြျဖစ္တ့ဲ တီေမာက former president Jose Ramos-Horta နဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က Microfinance institution Grameen Bank ကို ထူေထာင္သူ Muhammad Yunus တို႔ရဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ သူ႔ရဲ႕ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျပီး ရုိဟင္ဂ်ာေတြကို ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ေပးသင့္တယ္လို႔ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုလာတ့ဲအေပၚမွာ သူက "Burma must decide itself" လို႔ တုံ႔ျပန္ခ့ဲသူပါ။
by May Popa (Notes)
"ကၽြန္မတို႔ ျပည္သူေတြဟာ မတူညီမႈေတြကို ရွာေဖြခ်င္တယ္ဆိုရင္၊ ကၽြန္မတို႔ အေနနဲ႔ သူတို႔ကို လုံျခံဳမႈ ေပးရပါမယ္။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ စကားေျပာလုိ႔ျဖစ္တ့ဲ အေနအထားေရာက္တ့ဲအထိ လုံျခံဳမႈရွိရပါမယ္။ ရွင္တို႔အေနနဲ႔ ကိုယ့္အိမ္ထဲက အိမ္ျပင္ထြက္ဖို႔ေတာင္မွ လုံျခံဳမႈမရွိဘူးဆိုရင္၊ ရွင္တို႔အိမ္ထဲက အိမ္ျပင္ကုိထြက္တိုင္း မတူညီတ့ဲ အသိုင္းအ၀ိုင္းတစ္ခုက လူတစ္ေယာက္ေယာက္က ရွင့္ကို လာျပီးတုိက္ခိုက္မလားလို႔ ေၾကာက္ေနရတယ္ဆိုရင္၊ ဘယ္လိုလုပ္ျပီး ရွင္တို႔ သူတို႔နဲ႔ ထိုင္စကားေျပာဖို႔၊ မတူညီမႈေတြကို အေျဖရွာဖို႔ ျဖစ္ႏိုင္မလဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကၽြန္မက Rule of Law ကို အရမ္းေစာင္းေပးေနတာေပါ့။ ဒါ့ေၾကာင့္လည္း ကၽြန္မျပည္သူေတြက ကၽြန္မသေဘာထားကို ပ်င္းစရာေကာင္းတယ္လို႔ ထင္ေနၾကတာေပါ့။ ဘာ့လို႔ဆိုေတာ့ Rule of Law က စိတ္လႈပ္ရွားစရာ မေကာင္းဘူးေလ။"
ဒီစကားေတြက သူ ဂ်ပန္ျပည္ေရာက္တုန္းက ေျပာခ့ဲတ့ဲစကားေတြေပါ့။ သူေျပာတ့ဲစကားေတြက သူ႔ျပည္သူေတြအတြက္ ၀ုန္းခနဲထေတာက္ေလာက္စရာ စကားေတြမပါခ့ဲပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္နဲ႔ ပက္သက္လာတ့ဲအခါတိုင္းမွာ ၁၉၈၂ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ဥပေဒဖက္က ကာကြယ္ေျပာဆိုခ့ဲတ့ဲအတြက္ ဒီတစ္ႏွစ္အတြင္း ႏိုင္ငံတကာသတင္းမီဒီယာေတြရဲ႕ မ်က္မုန္းအက်ိဳးခံရဆုံး ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏိုဘယ္လ္ဆုရွင္ေတာ့ ျဖစ္ခ့ဲရပါတယ္။
သူ႔လို ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏိုဘယ္လ္ဆုရွင္ေတြျဖစ္တ့ဲ တီေမာက former president Jose Ramos-Horta နဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က Microfinance institution Grameen Bank ကို ထူေထာင္သူ Muhammad Yunus တို႔ရဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ သူ႔ရဲ႕ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျပီး ရုိဟင္ဂ်ာေတြကို ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ေပးသင့္တယ္လို႔ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုလာတ့ဲအေပၚမွာ သူက "Burma must decide itself" လို႔ တုံ႔ျပန္ခ့ဲသူပါ။ အေမရိကန္၊ ျဗိတိန္နဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွက မြတ္ဆလင္လူဦးေရ မ်ားျပားတ့ဲ ႏိုင္ငံေတြက သတင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ သူ႔သေဘာထားကို ဆန္႔က်င္တ့ဲ အေရးအသားေတြ အမ်ားအျပား ေတြ႕ခ့ဲရပါတယ္။
ေမးစရာရွိတာက သူနဲ႔ သူ႔ဖခင္(တိုင္းျပည္ရဲ႕ လြတ္လပ္ေရးကို ရေအာင္ယူေပးခ့ဲသူ)တို႔ရဲ႕ ဓာတ္ပုံေတြကို မီးရိႈ႕ျပခ့ဲၾကတ့ဲအထိ ျဖစ္ခ့ဲၾကေပမယ့္ အခုအခ်ိန္မွာ သူ႔ကို သုံးစားမရေတာ့သူတစ္ေယာက္လို ဆဲဆိုေနၾကတ့ဲသူေတြ အဲဒီအခ်ိန္က ဘာေတြ လုပ္ေနခ့ဲၾကပါသလဲ။
ေမြးဖြားႏႈန္း အဆမတန္ျမင့္မားေနျခင္းက အေျခအေနေတြ တင္းမာမႈကို ပိုမိုဆိုးရြားေစခ့ဲတာက မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္အေနာက္ျခမ္းမွာ ဒီေလာက္လူေတြအမ်ားၾကီး ဘယ္အခ်ိန္က ဘယ္နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ၀င္ေရာက္ေနထုိင္ေနၾကတယ္ဆိုတာ အရင္တုန္းက မသိႏိုင္ခ့ဲေပမယ့္ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သိေနၾကပါျပီ။ သူတို႔လက္ထဲက အျဖဴေရာင္ကဒ္ျပားေတြက သူတို႔ဆီ အလိုလို ေရာက္လာခ့ဲတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တိက်ေသခ်ာတ့ဲ ဥပေဒရွိေပမယ့္ ဒီဥပေဒကို ထိန္းသိမ္းေဖာ္ေဆာင္မယ့္သူထက္ ဥပေဒကို လက္တစ္လုံးျခား လုပ္ခ့ဲသူေတြက ဘယ္ေလာက္ေတာင္ မ်ားခ့ဲမလဲဆိုတာ ခင္ဗ်ားတို႔ ဘာျဖစ္လို႔ မေတြးႏိုင္ၾကေတာ့တာလဲ။
အခု တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလး၂ေယာက္ ကန္႔သတ္မႈဟာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အသက္၀င္ဆဲကာလ ၁၉၉၄ကတည္းက အတည္ျပဳခ့ဲတာ ျဖစ္ေပမယ့္ အခုအခ်ိန္က်မွ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ၾကိဳးစားခ့ဲတာ ဘာ့ေၾကာင့္လို႔ ထင္ပါသလဲ။
သားဆက္ျခားစီမံကိန္းနဲ႔ ကေလးအေရအတြက္ ကန္႔သတ္မႈမွာ အေျခခံခ်င္း တူသလိုရွိေပမယ့္ မတူတ့ဲ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြနဲ႔ မတူတ့ဲ ရလဒ္ေတြ ရွိေနပါတယ္။
အခုထုတ္ျပန္လိုက္တ့ဲ ေၾကျငာခ်က္အရ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳး ေယာက်္ားတစ္ေယာက္ဟာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္နဲ႔ လက္ထပ္ခြင့္ရွိျပီး ထုိ္အမ်ိဳးသမီးက ကေလး၂ေယာက္ ေမြးဖြားခြင့္ရွိတယ္၊ ၂ေယာက္ထက္ ပိုမိုေမြးဖြားမယ္ဆိုရင္ ေနာက္ေမြးလာတ့ဲကေလးကို တရားမ၀င္အျဖစ္သတ္မွတ္မယ္ လို႔ဆိုပါတယ္။
ဒါျဖင့္ရင္ အဲဒီ ဘဂၤါလီဇနီးေမာင္ႏွံနဲ႔ ေမြးဖြားခ့ဲသူ ကေလး၂ေယာက္က တရား၀င္တယ္လို႔ သေဘာသက္ေရာက္ေနပါျပီ။ အခုလက္ရွိမွာ အဲဒီလို အိမ္ေထာင္စုေပါင္း ဘယ္ႏွစ္ခုရွိေနျပီလဲ။ ဒါဟာ ခင္ဗ်ားတို႔ မျဖစ္ခ်င္ဆုံး အတူတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ဖို႔ လမ္းကိုသြားေနတာ မဟုတ္ဘူးလား။
ေနာက္ျပီး ထပ္ေမြးလာတ့ဲကေလးေတြကို တရားမ၀င္လို႔ သတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီတရားမ၀င္ကေလးေတြကို ဘာလုပ္ၾကမွာလဲ။ ေလွေပၚတင္ျပီး ပင္လယ္ထဲ ေမွ်ာလိုက္ၾကမလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ရခိုင္ကမ္းရိုးတန္းတစ္ေလွ်ာက္က သဲေသာင္ျပင္ေတြမွာ က်င္းနက္နက္ေတြတူးျပီး အရွင္လတ္လတ္ ေျမျမဳပ္ပစ္လိုက္ၾကမလား။
သူတို႔ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ႏုိင္ငံသားေတြ မဟုတ္ၾကတ့ဲအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရတ့ဲ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးမ်ိဳး သူတို႔ကို မေပးႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ခင္ဗ်ားတို႔ လက္ခံသည္ျဖစ္ေစ၊ လက္မခံသည္ျဖစ္ေစ သူတို႔ဟာ လူေတြ ျဖစ္ေနပါေသးတယ္။ သူတို႔ကို လူေတြလို႔ ျမင္ေပးႏိုင္တ့ဲသူေတြလည္း အမ်ားၾကီးရွိေနပါေသးတယ္။ UNHCR HRW AZG MSF စသျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းေတြက သူတို႔အတြက္ အလုပ္ေတြ လုပ္ေပးေနပါေသးတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ သူတို႔ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သတ္မွတ္သလို Refugee လို႔ မသတ္မွတ္ပါဘူး။ IDP (Internally Displaced Persons) အေနနဲ႔သာ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ဒါေတြဟာ ခင္ဗ်ားတို႔ လက္ခံသည္ျဖစ္ေစ၊ လက္မခံသည္ျဖစ္ေစ လက္ရွိမွာ ျဖစ္ေနတ့ဲ အေျခအေနေတြပါပဲ။
"I've said this very clearly that any violation of human rights or any acts of violence are inimical to united and peaceful society and I stand by that."
ဒါလည္း တိုက်ိဳမွာ သူေျပာခ့ဲတ့ဲ စကားတစ္ခြန္းပါပဲ။ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ အမ်ိဳးသားေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ရိုဟင္ဂ်ာေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ကို ဥပေဒကို ျပန္လည္သုံးသပ္မျပီးမခ်င္း စဥ္းစားရန္မရွိလို႔ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ရပ္တည္ခ့ဲသူတစ္ေယာက္ဟာ တစ္ဖက္မွာ ႏိုင္ငံတကာက ေလးစားရတ့ဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို ကိုယ္စားျပဳသူ International Figure တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ညဏ္ပညာနဲ႔ သည္းခံခြင့္လႊတ္ႏုိင္စြမ္းက ၾကီးမားသေလာက္ လူ႔အခြင့္အေရးအေပၚမွာထားတ့ဲ သူ႔သေဘာထားကို ဘယ္နည္းနဲ႔မွ အစြန္းထင္းခံမယ့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး။
ဒီေပၚလစီဟာ တရားမ၀င္ဘူး၊ လူလူခ်င္း ခြဲျခားဆက္ဆံမႈျဖစ္တယ္၊ လူ႔အခြင့္အေရးကို ခ်ိဳးေဖာက္ရာေရာက္တယ္လို႔ ေျပာဖို႔ သူဘယ္ေတာ့မွ တြန္႔ဆုတ္ေနမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒီလိုလုပ္ရပ္မ်ိဳးကို Eugenics လို႔ ေခၚပါတယ္။ အေဒါ့ဖ္ဟစ္တလာလက္ထက္က ဂ်ာမနီမွာ အၾကီးအက်ယ္လုပ္ခ့ဲျပီး "Lebensunwertes Leben" လို႔ ဂ်ာမန္လို ေခၚေ၀ၚသုံးစြဲၾကတ့ဲ ဘ၀တစ္ခုရဖို႔ရာ မထုိက္တန္ေသာဘ၀လို႔ ျပန္ႏိုင္ပါတယ္။ တစ္အိမ္ေထာင္ကေလး ၂ေယာက္ ကန္႔သတ္ခ်က္အရ ေနာက္ထပ္ကေလးမရႏိုင္ဖို႔ရာ အေမျဖစ္သူကို Sterilization (သားေၾကာျဖတ္)ဖို႔ လိုအပ္လာမွာပါ။ ဒါကို ဘယ္သူေတြက လုပ္မွာလဲ။ ဂ်ာမနီမွာေတာ့ လူေပါင္းေလးသိန္းေက်ာ္ဟာ သူတို႔စိတ္သေဘာထားမပါဘဲ သားေၾကာအျဖတ္ခံခ့ဲရပါတယ္။ ဒါကို တစ္နည္းနည္းနဲ႔ ေက်ာ္လြန္လာျပီး ေမြးဖြားလာခ့ဲတ့ဲ ကေလးေတြကို ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ Euthanasia (မနာမက်င္ေစဘဲ လူကိုေသေစျခင္း)ကို ဘယ္သူေတြက က်ဴးလြန္မလဲ။
ျပသနာေတြ အမ်ားၾကီး ထပ္ျပီး ရႈပ္ေထြးသြားႏိုင္တ့ဲ မူ၀ါဒတစ္ခုကို သူ ကန္႔ကြက္တာ မွားတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ မထင္ဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ဆိုေတာ့ သူဟာ ျပသနာတစ္ခုကို အရင္းအျမစ္ထိေရာက္ေအာင္ လိုက္ရွာျပီးမွ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္မွာကို အျမဲယူလာေပးႏိုင္ခ့ဲသူလို႔ ကၽြန္ေတာ္ အျမဲယုံၾကည္ေနခ့ဲလို႔ပဲ။ ခင္ဗ်ားတို႔တေတြ သူ႔ကို ဆဲဆိုေနတာကို သူဟာ ျပဳံးျပီးၾကည့္မေနႏိုင္ရင္ေတာင္ မ်က္ႏွာညိႈးငယ္စြာနဲ႔ ထုိုင္ၾကည့္ေနမယ့္သူလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ယုံၾကည္ထားလို႔ပဲ။
စိုးထိုက္