အေမရိကန္ေရာက္ ဟိုတယ္နဲ႔ ခရီးသြားလာေရးဌာန ၀န္ႀကီးဦးေဌးေအာင္ကို ဗြီအိုေအ၀ိုင္းေတာ္သား ကိုသိန္းထိုက္ဦးက သီးသန္႔ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းထားစဥ္/ (ဓာတ္ပံု - ဗြီအိုေအျမန္မာပိုင္း) ၈ ရက္ ေအာက္တုိဘာ ၂၀၁၃။ |
09.10.2013
ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္း ေနရာတခ်ဳိ႕မွာ မၾကာေသးခင္က လူမ်ဳိးေရးအသြင္ေဆာင္တဲ့
ပဋိပကၡေတြ ေပၚေပါက္ခဲ့ေပမဲ့ ဖ႔ြံၿဖိဳးလာတဲ့ ခရီးသြားလုပ္ငန္းအေပၚ ထိခိုက္မႈ
မရွိတဲ့အေၾကာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ဟိုတယ္နဲ႔ ခရီးသြားလာေရးလုပ္ငန္း
၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦးေဌးေအာင္က ဗြီအိုေအကို ေျပာပါတယ္။
ျပည္တြင္း ဟိုတယ္ေတြမွာ ခရီးသြားဧည့္သည္ေတြအတြက္ တည္းခိုခနဲ႔ကိုက္ညီတဲ့
၀န္ေဆာင္မႈ ေပးႏုိင္ေအာင္လည္း အၿမဲတေစ သတိေပးေနတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။
၀ါရွင္တန္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ေရာက္လာတဲ့ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦးေဌးေအာင္ကို
ဗြီအိုေအျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္က ကိုသိန္းထိုက္ဦးက ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းထားပါတယ္။
ေမး။ ။ ဟိုတယ္ ခရီးသြားလာေရးလုပ္ငန္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အဓိက ေရးၾက၊ ေျပာၾကတာေတြကေတာ့ ဟိုတယ္ခေတြ ေစ်းႀကီးတဲ့ အေၾကာင္းေတြ ေျပာၾကပါတယ္ခင္ဗ်။ ဒီကိစၥက တကယ္ပဲ ခရီးသြားလာေရးလုပ္ငန္း တုိးတက္ဖို႔မွာ အဟန္႔အတား ျဖစ္ေနပါသလားခင္ဗ်။
ေျဖ။ ။ “ဒါကေတာ့ ေရာင္းလိုအား၊ ၀ယ္လိုအား သေဘာပါပဲ။ အဲေတာ့ Demand က မ်ားလာတယ္၊ Supply က အားနည္းတဲ့အခါမွာ ထံုးစံအတုိင္းပဲ သူ႔သဘာ၀ပဲေပါ့ေလ။ ဒီလို ေစ်းတက္လာတာရွိပါတယ္။ ဒါက ျမန္မာႏုိင္ငံတင္မဟုတ္ဘူး၊ ႏုိင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဒီလိုပဲ ျဖစ္ေနတာပဲ။ အခု ေဟာင္ေကာင္မွာျဖစ္တယ္၊ အိႏၵိယမွာျဖစ္တယ္ စသည္အားျဖင့္ ဒီလို ေစ်းတက္လာတဲ့ဟာျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီ Demand နဲ႔ Supply ကို ညိႇၿပီးေတာ့ လုပ္တဲ့အခါမွာ ဘာသတိထားရမလဲဆုိေတာ့ ဒီ Quality of Service ေပါ့ အဲ့ဒါကို က်ေနာ္တုိ႔က ၀န္ေဆာင္မႈဟာ ကိုယ္ရတဲ့၀င္ေငြနဲ႔ ၀န္ေဆာင္မႈဟာ ကိုက္ညီဖို႔ လိုပါတယ္။ သူတို႔ေျပာတာေတာ့ Value for Money ေပါ့ အဲ့ဒါမ်ိဳးျဖစ္မယ္ဆုိရင္ ဒါဟာ သူ႔အေနထားက ဧည့္သည္က လက္ခံတာပဲေပါ့။”
“အခု က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ ဧည့္သည္လက္ခံႏုိင္တဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ိဳး ေပးၿပီးေတာ့ ယူလို႔ရွိရင္ေတာ့ ဧည့္သည္ေတြအေနနဲ႔ ဘာမွ ျပႆနာ မရွိပါဘူး။ အဲ့ေတာ့ ၂၀၁၁၊ ၂၀၁၂ ဧည့္သည္မ်ားလာတဲ့အခါမွာ အထူးသျဖင့္ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၁၂ ေပါ့ေလ အဲ့ဒီအထိေတာ့ အခန္းအေရအတြက္နဲ႔ အထူးသျဖင့္ ရန္ကုန္မွာ အဓိကထားၿပီးျဖစ္တာေပါ့ေလ။ အဲ့လို အေနအထားေလးရွိခဲ့တယ္။ အခု ဒီဘက္အပိုင္းမွာက်ေတာ့ အခန္းေတြလည္း မ်ားလာတယ္။ ေနာက္တခါ ႏိုင္ငံျခားကလာတဲ့ ဧည့္သည္ကို ပို႔ေပးေနတဲ့ ဒီလို ဂိုးဒါးလိုဟာမ်ိဳး အစီအစဥ္ေလးလည္း လုပ္လာၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ ဧည့္သည္ေတြဟာ Local Hotel ေတြကိုလည္း ျပန္႔သြားပါတယ္။ ျပန္႔သြားၿပီးေတာ့ ဒါ ခုခ်ိန္မွာေတာ့ ဒီႏွစ္မွာေတာ့ ဒီေလာက္ႀကီး က်ေနာ္တုိ႔ ဒီအခန္းနဲ႔႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ မၾကားေတာ့ပါဘူး။”
ေမး။ ။ ခုန ၀န္ႀကီးေျပာသြားတဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းေပါ့ေနာ္ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမွာ တန္ရာတန္ေၾကး ဒီကမၻာလွည့္ခရီးသည္ေတြ လာေရာက္တည္းခိုတဲ့သူေတြက ေပးတဲ့ အခေၾကးေငြနဲ႔တန္ေအာင္ ေတာင္းဖို႔ျပဳဖုိ႔ေပါ့ေလ ေတာင္းတဲ့အတုိင္းလည္း ၀န္ေဆာင္မႈေပးဖို႔အတြက္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္ေတြ ရွိပါသလားခင္ဗ်။
ေျဖ။ ။ “အဲ့ဒါကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က အၿမဲတမ္း ဒီ အထူးသျဖင့္ ပုဂၢလိကဟိုတယ္ေတြေပါ့ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ၊ ဟိုတယ္ေတြေရာ၊ ျပည္တြင္းဟိုတယ္ေတြေရာ စုစုၿပီး သူတုိ႔ကို ဒါေလးကို ရွင္းျပရတာေပါ့ေလ။ ရွင္းျပတယ္။ ေနာက္တခ်က္ကလည္း သူတို႔ရဲ႕၀န္ေဆာင္မႈကို ျမႇင့္တင္ဖုိ႔ ကုိယ္ရတာကို ဖိမယူဘဲနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ကုိယ့္ရဲ႕၀န္ေဆာင္မႈကို ျမႇင့္တင္ဖုိ႔၊ လိုအပ္တဲ့ ထိုက္သင့္တဲ့ ျဖည့္ဆည္းရမယ့္ အေထာက္အကူျပဳ ပစၥည္းေတြ၊ လုပ္ငန္းေတြ ဒါေလးေတြကို ထည့္ဖုိ႔၊ ဧည့္သည္ေက်နပ္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔ ကိုယ့္ရဲ႕နာမည္ ပ်က္မသြားဖုိ႔အတြက္ အားလံုးကို ၀ိုင္းဂ႐ုစိုက္ဖို႔ ဒါ အၿမဲတမ္း က်ေနာ္တုိ႔ ေျပာေနတဲ့စကားပဲျဖစ္ပါတယ္။”
ေမး။ ။ အခုလို ခရီးသြားလုပ္ငန္း တုိးတက္လာေနတဲ့ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ မၾကာေသးခင္တုန္းက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လူမ်ိဳးေရးအသြင္ေဆာင္တဲ့ ပဋိပကၡတခ်ိဳ႕ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ ရွိခဲ့ေတာ့ ဒီလို အၾကမ္းဖက္မႈေတြကေရာ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္လုပ္ငန္းအေပၚမွာ မထိခိုက္ႏုိင္ဘူးလား။
ေျဖ။ ။ “က်ေနာ္တုိ႔ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ သဘာ၀ကေတာ့ ဒီလိုျဖစ္တာ သူတုိ႔ တကမၻာလံုးမွာ ျဖစ္ေနတာ။ ေနရာေဒသတုိင္းမွာျဖစ္ေနတာ။ အဲ့လိုျဖစ္တဲ့အခါမွာ သူ႔သက္ဆုိင္ရာ သံ႐ံုးေတြကေန ဒီလို Travel Advisory ေပါ့ သူတို႔ အႀကံျပဳတယ္ ဘာတယ္ ဒီလိုပဲရွိပါတယ္။ အဲ့ေတာ့ ဒါသည္လည္း သူက ေခတၱခဏျဖစ္တာ တစ္အခ်က္က။ ႏွစ္အခ်က္ကေတာ့ သူက ျဖစ္ေနတဲ့တေနရာပဲ တကယ္တမ္းၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အဲ့ဒီေနရာပဲ သူက စုိးရိမ္ရတာကိုး သြားလို႔ရွိရင္။ က်န္တဲ့ေနရာေတြက သူတုိ႔ သြားလည္လို႔ရေနတာပဲ။ အဲ့ေတာ့ သူတို႔ ခရီးစဥ္ေတြကိုေတာ့ ဒီေလာက္ေလးနဲ႔ေတာ့ သူတို႔ဖ်က္ေလ့မရွိပါဘူး။ အဲ တခါတည္း ဥပမာ - ဟိုးတုန္းကျဖစ္တဲ့ဟာမ်ိဳးေတြရွိတာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ေဒသထဲမွာ Sars တို႔ H1N1 တို႔ ဒါမ်ိဳးဆုိရင္ေတာ့ သူတို႔ စဥ္းစားတာေပါ့ေလ။ အခု ဒီဟာကေတာ့ သူတို႔ဆီေတြမွာလည္း ျဖစ္ေနတာပဲ။ ဒီျဖစ္တဲ့ေနရာမွာပဲ သူတို႔ အဲ့ဒီေနရာမသြားဘဲ သူတုိ႔သြားလို႔ရတဲ့ေနရာေတြကို သြားေနရင္ေတာ့ ဒါ အခု က်ေနာ္တုိ႔ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ဥစၥာေပၚမွာၾကည့္ၿပီး က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ေန႔စဥ္ ဧည့္သည္၀င္တဲ့ Growth ကိုၾကည့္တဲ့အခါ ဒီအေပၚမွာ ထိခိုက္မႈလံုး၀မရွိဘူးဆိုတာ ေတြ႔ရပါတယ္။”
ေမး။ ။ ဟို ႏုိင္ငံတကာကေနၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ခရီးသြားမယ္ဆုိရင္ သတိေပးခ်က္မ်ိဳးေတြ ထုတ္ျပန္တာမ်ိဳးေတြလည္း ရွိခဲ့ေတာ့ အၿမဲတမ္းမဟုတ္ေတာင္မွ ဒီလို ပဋိပကၡျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္နဲ႔ အခ်ိန္ကိုက္ ထုတ္ခဲ့တာမ်ိဳးေတြရွိေတာ့ ဒါမ်ိဳးေတြက ထိခိုက္ႏိုင္တဲ့အေနအထား ရွိပါသလား။ မထိခိုက္ေအာင္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္တာမ်ိဳးေတြေရာ လုပ္ေဆာင္တာရွိပါသလား။
ေျဖ။ ။ “ဒီဟာက ၂ နည္းရွိပါတယ္။ ၁ နည္းက က်ေနာ္ ေစာေစာကရွင္းျပသလို သူတုိ႔ကေတာ့ ဒါ ပံုမွန္ထုတ္တာပဲ။ ပံုမွန္ထုတ္တဲ့အခါမွာ ဥပမာ ေနရာတခုမွာျဖစ္တယ္ဆုိရင္ ဒီေနရာကို မသြားရင္ သူတုိ႔ၿပီးတာပဲ။ သူတို႔ခရီးစဥ္ကိုေတာ့ သူတို႔လည္း ဒါေလးကို ဒီအခ်ိန္ေလးမွာ ရတဲ့အခ်ိန္ ထြက္ၾကတာျဖစ္တဲ့အတြက္ မ်ားေသာအားျဖင့္ကေတာ့ ဒါ ဒီလို ထိခိုက္တာမရွိဘူး။ သူတုိ႔လည္း ေမးတာပဲ သူတို႔ကို ထုတ္ထားေပမဲ့ သူတို႔က သက္ဆုိင္တဲ့ ႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ အဆက္အသြယ္ကို ေမးတာပဲ။ ဒါ ဒီေနရာ တကယ္ျဖစ္လား။ သြားလို႔ရလား။ မရဘူးလား။ ဒါ တကယ္မရဘူးဆုိရင္ သူတုိ႔ တျခားအစီအစဥ္ကို စီစဥ္တာေပါ့ေလ။ ဒီလိုပဲရွိပါတယ္ခင္ဗ်။”
ေမး။ ။ ဟိုတယ္ ခရီးသြားလာေရးလုပ္ငန္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အဓိက ေရးၾက၊ ေျပာၾကတာေတြကေတာ့ ဟိုတယ္ခေတြ ေစ်းႀကီးတဲ့ အေၾကာင္းေတြ ေျပာၾကပါတယ္ခင္ဗ်။ ဒီကိစၥက တကယ္ပဲ ခရီးသြားလာေရးလုပ္ငန္း တုိးတက္ဖို႔မွာ အဟန္႔အတား ျဖစ္ေနပါသလားခင္ဗ်။
ေျဖ။ ။ “ဒါကေတာ့ ေရာင္းလိုအား၊ ၀ယ္လိုအား သေဘာပါပဲ။ အဲေတာ့ Demand က မ်ားလာတယ္၊ Supply က အားနည္းတဲ့အခါမွာ ထံုးစံအတုိင္းပဲ သူ႔သဘာ၀ပဲေပါ့ေလ။ ဒီလို ေစ်းတက္လာတာရွိပါတယ္။ ဒါက ျမန္မာႏုိင္ငံတင္မဟုတ္ဘူး၊ ႏုိင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဒီလိုပဲ ျဖစ္ေနတာပဲ။ အခု ေဟာင္ေကာင္မွာျဖစ္တယ္၊ အိႏၵိယမွာျဖစ္တယ္ စသည္အားျဖင့္ ဒီလို ေစ်းတက္လာတဲ့ဟာျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီ Demand နဲ႔ Supply ကို ညိႇၿပီးေတာ့ လုပ္တဲ့အခါမွာ ဘာသတိထားရမလဲဆုိေတာ့ ဒီ Quality of Service ေပါ့ အဲ့ဒါကို က်ေနာ္တုိ႔က ၀န္ေဆာင္မႈဟာ ကိုယ္ရတဲ့၀င္ေငြနဲ႔ ၀န္ေဆာင္မႈဟာ ကိုက္ညီဖို႔ လိုပါတယ္။ သူတို႔ေျပာတာေတာ့ Value for Money ေပါ့ အဲ့ဒါမ်ိဳးျဖစ္မယ္ဆုိရင္ ဒါဟာ သူ႔အေနထားက ဧည့္သည္က လက္ခံတာပဲေပါ့။”
“အခု က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ ဧည့္သည္လက္ခံႏုိင္တဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ိဳး ေပးၿပီးေတာ့ ယူလို႔ရွိရင္ေတာ့ ဧည့္သည္ေတြအေနနဲ႔ ဘာမွ ျပႆနာ မရွိပါဘူး။ အဲ့ေတာ့ ၂၀၁၁၊ ၂၀၁၂ ဧည့္သည္မ်ားလာတဲ့အခါမွာ အထူးသျဖင့္ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၁၂ ေပါ့ေလ အဲ့ဒီအထိေတာ့ အခန္းအေရအတြက္နဲ႔ အထူးသျဖင့္ ရန္ကုန္မွာ အဓိကထားၿပီးျဖစ္တာေပါ့ေလ။ အဲ့လို အေနအထားေလးရွိခဲ့တယ္။ အခု ဒီဘက္အပိုင္းမွာက်ေတာ့ အခန္းေတြလည္း မ်ားလာတယ္။ ေနာက္တခါ ႏိုင္ငံျခားကလာတဲ့ ဧည့္သည္ကို ပို႔ေပးေနတဲ့ ဒီလို ဂိုးဒါးလိုဟာမ်ိဳး အစီအစဥ္ေလးလည္း လုပ္လာၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ ဧည့္သည္ေတြဟာ Local Hotel ေတြကိုလည္း ျပန္႔သြားပါတယ္။ ျပန္႔သြားၿပီးေတာ့ ဒါ ခုခ်ိန္မွာေတာ့ ဒီႏွစ္မွာေတာ့ ဒီေလာက္ႀကီး က်ေနာ္တုိ႔ ဒီအခန္းနဲ႔႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ မၾကားေတာ့ပါဘူး။”
ေမး။ ။ ခုန ၀န္ႀကီးေျပာသြားတဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းေပါ့ေနာ္ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမွာ တန္ရာတန္ေၾကး ဒီကမၻာလွည့္ခရီးသည္ေတြ လာေရာက္တည္းခိုတဲ့သူေတြက ေပးတဲ့ အခေၾကးေငြနဲ႔တန္ေအာင္ ေတာင္းဖို႔ျပဳဖုိ႔ေပါ့ေလ ေတာင္းတဲ့အတုိင္းလည္း ၀န္ေဆာင္မႈေပးဖို႔အတြက္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္ေတြ ရွိပါသလားခင္ဗ်။
ေျဖ။ ။ “အဲ့ဒါကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က အၿမဲတမ္း ဒီ အထူးသျဖင့္ ပုဂၢလိကဟိုတယ္ေတြေပါ့ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ၊ ဟိုတယ္ေတြေရာ၊ ျပည္တြင္းဟိုတယ္ေတြေရာ စုစုၿပီး သူတုိ႔ကို ဒါေလးကို ရွင္းျပရတာေပါ့ေလ။ ရွင္းျပတယ္။ ေနာက္တခ်က္ကလည္း သူတို႔ရဲ႕၀န္ေဆာင္မႈကို ျမႇင့္တင္ဖုိ႔ ကုိယ္ရတာကို ဖိမယူဘဲနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ကုိယ့္ရဲ႕၀န္ေဆာင္မႈကို ျမႇင့္တင္ဖုိ႔၊ လိုအပ္တဲ့ ထိုက္သင့္တဲ့ ျဖည့္ဆည္းရမယ့္ အေထာက္အကူျပဳ ပစၥည္းေတြ၊ လုပ္ငန္းေတြ ဒါေလးေတြကို ထည့္ဖုိ႔၊ ဧည့္သည္ေက်နပ္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔ ကိုယ့္ရဲ႕နာမည္ ပ်က္မသြားဖုိ႔အတြက္ အားလံုးကို ၀ိုင္းဂ႐ုစိုက္ဖို႔ ဒါ အၿမဲတမ္း က်ေနာ္တုိ႔ ေျပာေနတဲ့စကားပဲျဖစ္ပါတယ္။”
ေမး။ ။ အခုလို ခရီးသြားလုပ္ငန္း တုိးတက္လာေနတဲ့ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ မၾကာေသးခင္တုန္းက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လူမ်ိဳးေရးအသြင္ေဆာင္တဲ့ ပဋိပကၡတခ်ိဳ႕ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ ရွိခဲ့ေတာ့ ဒီလို အၾကမ္းဖက္မႈေတြကေရာ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္လုပ္ငန္းအေပၚမွာ မထိခိုက္ႏုိင္ဘူးလား။
ေျဖ။ ။ “က်ေနာ္တုိ႔ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ သဘာ၀ကေတာ့ ဒီလိုျဖစ္တာ သူတုိ႔ တကမၻာလံုးမွာ ျဖစ္ေနတာ။ ေနရာေဒသတုိင္းမွာျဖစ္ေနတာ။ အဲ့လိုျဖစ္တဲ့အခါမွာ သူ႔သက္ဆုိင္ရာ သံ႐ံုးေတြကေန ဒီလို Travel Advisory ေပါ့ သူတို႔ အႀကံျပဳတယ္ ဘာတယ္ ဒီလိုပဲရွိပါတယ္။ အဲ့ေတာ့ ဒါသည္လည္း သူက ေခတၱခဏျဖစ္တာ တစ္အခ်က္က။ ႏွစ္အခ်က္ကေတာ့ သူက ျဖစ္ေနတဲ့တေနရာပဲ တကယ္တမ္းၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အဲ့ဒီေနရာပဲ သူက စုိးရိမ္ရတာကိုး သြားလို႔ရွိရင္။ က်န္တဲ့ေနရာေတြက သူတုိ႔ သြားလည္လို႔ရေနတာပဲ။ အဲ့ေတာ့ သူတို႔ ခရီးစဥ္ေတြကိုေတာ့ ဒီေလာက္ေလးနဲ႔ေတာ့ သူတို႔ဖ်က္ေလ့မရွိပါဘူး။ အဲ တခါတည္း ဥပမာ - ဟိုးတုန္းကျဖစ္တဲ့ဟာမ်ိဳးေတြရွိတာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ေဒသထဲမွာ Sars တို႔ H1N1 တို႔ ဒါမ်ိဳးဆုိရင္ေတာ့ သူတို႔ စဥ္းစားတာေပါ့ေလ။ အခု ဒီဟာကေတာ့ သူတို႔ဆီေတြမွာလည္း ျဖစ္ေနတာပဲ။ ဒီျဖစ္တဲ့ေနရာမွာပဲ သူတို႔ အဲ့ဒီေနရာမသြားဘဲ သူတုိ႔သြားလို႔ရတဲ့ေနရာေတြကို သြားေနရင္ေတာ့ ဒါ အခု က်ေနာ္တုိ႔ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ဥစၥာေပၚမွာၾကည့္ၿပီး က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ေန႔စဥ္ ဧည့္သည္၀င္တဲ့ Growth ကိုၾကည့္တဲ့အခါ ဒီအေပၚမွာ ထိခိုက္မႈလံုး၀မရွိဘူးဆိုတာ ေတြ႔ရပါတယ္။”
ေမး။ ။ ဟို ႏုိင္ငံတကာကေနၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ခရီးသြားမယ္ဆုိရင္ သတိေပးခ်က္မ်ိဳးေတြ ထုတ္ျပန္တာမ်ိဳးေတြလည္း ရွိခဲ့ေတာ့ အၿမဲတမ္းမဟုတ္ေတာင္မွ ဒီလို ပဋိပကၡျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္နဲ႔ အခ်ိန္ကိုက္ ထုတ္ခဲ့တာမ်ိဳးေတြရွိေတာ့ ဒါမ်ိဳးေတြက ထိခိုက္ႏိုင္တဲ့အေနအထား ရွိပါသလား။ မထိခိုက္ေအာင္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္တာမ်ိဳးေတြေရာ လုပ္ေဆာင္တာရွိပါသလား။
ေျဖ။ ။ “ဒီဟာက ၂ နည္းရွိပါတယ္။ ၁ နည္းက က်ေနာ္ ေစာေစာကရွင္းျပသလို သူတုိ႔ကေတာ့ ဒါ ပံုမွန္ထုတ္တာပဲ။ ပံုမွန္ထုတ္တဲ့အခါမွာ ဥပမာ ေနရာတခုမွာျဖစ္တယ္ဆုိရင္ ဒီေနရာကို မသြားရင္ သူတုိ႔ၿပီးတာပဲ။ သူတို႔ခရီးစဥ္ကိုေတာ့ သူတို႔လည္း ဒါေလးကို ဒီအခ်ိန္ေလးမွာ ရတဲ့အခ်ိန္ ထြက္ၾကတာျဖစ္တဲ့အတြက္ မ်ားေသာအားျဖင့္ကေတာ့ ဒါ ဒီလို ထိခိုက္တာမရွိဘူး။ သူတုိ႔လည္း ေမးတာပဲ သူတို႔ကို ထုတ္ထားေပမဲ့ သူတို႔က သက္ဆုိင္တဲ့ ႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ အဆက္အသြယ္ကို ေမးတာပဲ။ ဒါ ဒီေနရာ တကယ္ျဖစ္လား။ သြားလို႔ရလား။ မရဘူးလား။ ဒါ တကယ္မရဘူးဆုိရင္ သူတုိ႔ တျခားအစီအစဥ္ကို စီစဥ္တာေပါ့ေလ။ ဒီလိုပဲရွိပါတယ္ခင္ဗ်။”
ကိုသားညြန္႕ဦး(VOA)