မေလးရွားေလယာဥ္ေပ်ာက္ဆံုးမႈကို ၀ိုင္း၀န္းရွာေဖြေပးေနသည့္ ျမန္မာ့ေရတပ္မေတာ္ေရယာဥ္ (ဓာတ္ပံု - Myanmar Navy Facebook စာမ်က္ႏွာ)
18.03.2014
တပတ္ေက်ာ္ၾကာ ေပ်ာက္ဆံုးေနဆဲ MH370 မေလးရွားေလေၾကာင္းလိုင္း
ေလယာဥ္နဲ႔ပတ္သက္ လို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေလေၾကာင္းပိုင္နက္ အတြင္းမွာေတာ့ သံသယျဖစ္စရာ ျဖတ္သန္းမႈမ်ိဳးေတြ ျမန္မာေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနက ရထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြထဲ မေတြ႔ရဘူးလို႔ တာ၀န္ရိွသူတဦးက ဗီြအိုေအကို ေျပာပါတယ္။ မေလးရွားေလယာဥ္ ရွာေဖြေရး ႏို္င္ငံေပါင္း ၂၆ ႏိုင္ငံက အကူအညီေပး ရွာေဖြေနရာမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံလည္း အပါအ၀င ္ျဖစ္ပါတယ္။ အျပည့္အစံုကို ရန္ကုန္႐ံုးကေန ကိုသားညြန္႔ဦး က သတင္းေပးပို႔ထားပါတယ္။
မတ္လ ၈ ရက္ေန႔ကတည္းက ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့တဲ့ မေလးရွားေလေၾကာင္းပိုင္ Boeing 777 ေလယာဥ္ ျပန္လည္ရွာေဖြဖို႔ မေလးရွားအစိုးရက ျမန္မာႏိုင္ငံကိုလည္း အကူအညီ ေတာင္းထားတာပါ။ လက္ရိွ ျမန္မာေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနက ရထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြအရ ဆိုရင္ေတာ့ ခြင့္ျပဳခ်က္မရိွဘဲ ပ်ံသန္းတဲ့ေလယာဥ္ ျမန္မာေလပိုင္နက္ေပၚ အဲဒီအခ်ိန္ေတြမွာ ျဖတ္သန္းမႈ မရိွခဲ့ဘူးလို႔ ျမန္မာ့ေလေၾကာင္း ပို႔ေဆာင္ေရးဦးစီးဌာန ဒု ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦး၀င္းေဆြထြန္းက ဗီြအိုေအကို ေျပာပါတယ္။
“က်ေနာ္တို႔မွာ ဗြီဒီယို record ေတြရွိတယ္ေလ။ ျဖစ္တဲ့အခ်ိန္ပိုင္းအတြင္းနဲ႔ အဲ့ဒီကေနာက္ပိုင္း အေပၚက ျဖတ္ၿပီးေတာ့ ပ်ံသန္းေနတဲ့ ေလယာဥ္ပ်ံေတြ၊ ဘယ္ေလယာဥ္ပ်ံေတြ ဆုိတဲ့ဟာေတြ အဲ့ဒီဟာေတြကေတာ့ ကုိယ့္ဆီမွာကိုယ္ ရွိၾကတာေပါ့။ သူနဲ႔ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေလပိုင္နက္ထဲ မရွိတဲ့အခါက်ေတာ့ သူတို႔ က်ေနာ္တုိ႔ လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ မရွိဘူးေပါ့။ မရွိေတာ့ သူနဲ႔႔ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ကေတာ့ မရွိဘူး။ တျခားေသာ ခြင့္ျပဳထားတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ျဖတ္ေက်ာ္ ပ်ံသန္းတာတို႔ အဲ့ဒီဟာမ်ိဳးလည္း မရွိဘူး။”
အဲဒီအခ်က္အလက္ေတြကိုေတာ့ သူတို႔ ေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနကို ေတာင္းခံတာမ်ိဳး မရိွေသးဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း ၿဂိဳလ္တုဆက္သြယ္ေရး ေရဒါ အခ်က္အလက္ေတြမွာ အရပ္ဖက္နဲ႔ စစ္ဖက္ဆိုၿပီး ရိွတဲ့ေနရာမွာ ျမန္မာတပ္မေတာ္ကို မေလးရွားက အကူအညီေတာင္း မေတာင္းဆိုတာေတာ့ အတည္ျပဳလို႔ မရေသးပါဘူး။
မေလးရွားႏိုင္ငံအေနနဲ႔ကေတာ့ ေပ်ာက္ဆံုးေလယာဥ္ ရွာေဖြေရးအတြက္ ေျမျပင္ ေ၀ဟင္ ကူညီရွာေပးဖို႔ေရာ၊ ႏိုင္ငံအလိုက္ ရိွထားတဲ့ ဆက္သြယ္ေရး အခ်က္အလက္ေတြကိုပါ အကူအညီေပးဖို႔ ေတာင္းခံထားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ရွာေဖြေရးပိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ ျမန္မာေရတပ္က အဓိက ကူညီ ရွာေဖြေပးေနတယ္လို႔ ဦး၀င္းေဆြထြန္းက ေျပာပါတယ္။
“တပ္မေတာ္ေရက ေရယာဥ္သံုးစီးကေတာ့ သူတို႔ ဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေနတာရွိတယ္။ ဘာမွေတာ့ ထူးျခားခ်က္ မရွိဘူး။”
ေမး။ ။ လက္ရွိ ေလယာဥ္နဲ႔ရွာတဲ့ကိစၥကေရာ ရပ္သြားၿပီလား။
ေျဖ။ ။ “ေလယာဥ္နဲ႔ရွာတဲ့ကိစၥက ေနာက္ထပ္ ၀င္လာတာ မရွိဘူး။ ေနာက္ဆံုး လုပ္တာအရေတာ့ ဒီဘက္က ႏုိင္ငံေတြေပါ့ Northern Corridor ဘက္မွာ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံေတြကို သူတို႔ request လုပ္တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဘက္ကိုေတာ့ ခုနတုန္းက သူတို႔ ျဖတ္သြားမယ္ထင္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းေပါ့ အဲ့ဒီက ပိြဳင့္ေလးေတြ သူတို႔ေပးတာရွိတယ္။ ပိြဳင့္ေလးေတြက Corridor ဟိုဒင္းေပါ့ ဘယ္ညာ မိုင္ ဘယ္ေလာက္က်ယ္မယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတာ့ မပါလာေသးဘူး။ ရွာေဖြေရး ဟိုဟာအတြက္ေတာ့ အခု လတ္တေလာ လက္ေတြ႔မွာ ၀င္ပါၿပီးေတာ့ လုပ္ေပးတာ တပ္မေတာ္ (ေရ) တခုပဲရွိေသးတယ္။”
ၿပီးခဲ့တဲ့ ရက္ပိုင္းတုန္းကေတာ့ အိႏၵိယနဲ႔ အေမရိကန္ က ေလယာဥ္ေတြ ျမန္မာေလပိုင္နက္အတြင္းမွာ ၀ဲပ်ံရွာေဖြမႈ ၂ ရက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ဒီေနာက္ပိုင္း ျမန္မာေလပိုင္နက္ကေန ေ၀ဟင္ရွာေဖြမႈေတြ မရိွခဲ့ဘူးလို႔ ဦး၀င္းေဆြထြန္းက ေျပာပါတယ္။
ေပ်ာက္ဆံုးေလယာဥ္ ရွာေဖြမႈကို စတုရန္း ကီလိုမီတာ ပတ္လည္ ၄ သန္းေက်ာ္အထိ တိုးခ်ဲ႕ရွာေဖြသြားမယ္လို႔ မေလးရွား အာဏာပိုင္တြက ဒီကေန႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီအတြက္ ရွာေဖြမႈပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံတကာကလည္း ပိုၿပီး ပူးေပါင္းပါ၀င္ၾကဖို႔ မေလးရွား ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးက ေမတၱာရပ္ခံခဲ့ပါတယ္။ ေပ်ာက္ဆံုးသြားတဲ့ ေလယာဥ္ဟာ သူ႔ မူလလမ္းေၾကာင္းကေန အေနာက္ဘက္ကို လွည့္သြားၿပီး အဲ့ဒီကေနမွ ေျမာက္ဘက္ျခမ္း အာရွအလယ္ပိုင္းဘက္ ဒါမွမဟုတ္ ေတာင္ဘက္ျခမ္း အိႏၵိယသမုဒၵရာ ေတာင္ပိုင္းဘက္ တေနရာရာကို ဆက္ၿပီး ပံ်သန္းသြားခဲ့တယ္လို႔ စံုစမ္းေနသူေတြက ယူဆထားတာပါ။
ေလယာဥ္ဟာ ကြာလာလမ္ပူကေန တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ေဘက်င္းကိုအသြား မေလးရွားေလေၾကာင္း ပိုင္နက္အစြန္းမွာပဲ ေျမျပင္နဲ႔ ဆက္သြယ္ေရး ျပတ္ေတာက္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခရီးသည္နဲ႔ ေလယာဥ္အမႈထမ္း ၂၃၉ ဦးပါ၀င္တဲ့ အခုေလယာဥ္ ေပ်ာက္ဆံုးမႈမွာ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ ေလယာဥ္ ျပန္ေပးဆဲြမႈ၊ စက္ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္တယ္ဆိုၿပီး တြက္ဆထားၾကပါတယ္။
ေလယာဥ္ေပၚပါသြားတဲ့ ေလယာဥ္မွဴးေတြ၊ ခရီးသည္ေတြနဲ႔ ေလေၾကာင္းလိုင္း အမႈထမ္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈေတြကို ဆက္ၿပီး လုပ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း တ႐ုတ္ကေတာ့ ေလယာဥ္ေပၚပါလာတဲ့ တ႐ုတ္ခရီးသည္ ၁၅၄ ဦးရဲ႕ ေနာက္ေၾကာင္းကို စစ္ေဆးၿပီး တ႐ုတ္ခရီးသည္ေတြကေတာ့ အၾကမ္းဖက္မႈ ဒါမွမဟုတ္ ေလယာဥ္ ျပန္ေပးဆဲြမႈမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္ပံု မရဘူးလို႔ ေျပာေနပါတယ္။ ေလယာဥ္ဟာ တမင္သက္သက္ လမ္းေၾကာင္း ေျပာင္းသြားတာကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္၊ ေလေၾကာင္းစနစ္ကို သိနားလည္သူတဦးဦး ေလယာဥ္ေမာင္းခန္းမွာ ပါရိွတယ္လိ္ု႔ ယူဆ သံုးသပ္မႈေတြလည္း ရိွၾကပါတယ္။
ေလယာဥ္နဲ႔ပတ္သက္ လို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေလေၾကာင္းပိုင္နက္ အတြင္းမွာေတာ့ သံသယျဖစ္စရာ ျဖတ္သန္းမႈမ်ိဳးေတြ ျမန္မာေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနက ရထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြထဲ မေတြ႔ရဘူးလို႔ တာ၀န္ရိွသူတဦးက ဗီြအိုေအကို ေျပာပါတယ္။ မေလးရွားေလယာဥ္ ရွာေဖြေရး ႏို္င္ငံေပါင္း ၂၆ ႏိုင္ငံက အကူအညီေပး ရွာေဖြေနရာမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံလည္း အပါအ၀င ္ျဖစ္ပါတယ္။ အျပည့္အစံုကို ရန္ကုန္႐ံုးကေန ကိုသားညြန္႔ဦး က သတင္းေပးပို႔ထားပါတယ္။
မတ္လ ၈ ရက္ေန႔ကတည္းက ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့တဲ့ မေလးရွားေလေၾကာင္းပိုင္ Boeing 777 ေလယာဥ္ ျပန္လည္ရွာေဖြဖို႔ မေလးရွားအစိုးရက ျမန္မာႏိုင္ငံကိုလည္း အကူအညီ ေတာင္းထားတာပါ။ လက္ရိွ ျမန္မာေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနက ရထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြအရ ဆိုရင္ေတာ့ ခြင့္ျပဳခ်က္မရိွဘဲ ပ်ံသန္းတဲ့ေလယာဥ္ ျမန္မာေလပိုင္နက္ေပၚ အဲဒီအခ်ိန္ေတြမွာ ျဖတ္သန္းမႈ မရိွခဲ့ဘူးလို႔ ျမန္မာ့ေလေၾကာင္း ပို႔ေဆာင္ေရးဦးစီးဌာန ဒု ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦး၀င္းေဆြထြန္းက ဗီြအိုေအကို ေျပာပါတယ္။
“က်ေနာ္တို႔မွာ ဗြီဒီယို record ေတြရွိတယ္ေလ။ ျဖစ္တဲ့အခ်ိန္ပိုင္းအတြင္းနဲ႔ အဲ့ဒီကေနာက္ပိုင္း အေပၚက ျဖတ္ၿပီးေတာ့ ပ်ံသန္းေနတဲ့ ေလယာဥ္ပ်ံေတြ၊ ဘယ္ေလယာဥ္ပ်ံေတြ ဆုိတဲ့ဟာေတြ အဲ့ဒီဟာေတြကေတာ့ ကုိယ့္ဆီမွာကိုယ္ ရွိၾကတာေပါ့။ သူနဲ႔ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေလပိုင္နက္ထဲ မရွိတဲ့အခါက်ေတာ့ သူတို႔ က်ေနာ္တုိ႔ လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ မရွိဘူးေပါ့။ မရွိေတာ့ သူနဲ႔႔ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ကေတာ့ မရွိဘူး။ တျခားေသာ ခြင့္ျပဳထားတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ျဖတ္ေက်ာ္ ပ်ံသန္းတာတို႔ အဲ့ဒီဟာမ်ိဳးလည္း မရွိဘူး။”
အဲဒီအခ်က္အလက္ေတြကိုေတာ့ သူတို႔ ေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနကို ေတာင္းခံတာမ်ိဳး မရိွေသးဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း ၿဂိဳလ္တုဆက္သြယ္ေရး ေရဒါ အခ်က္အလက္ေတြမွာ အရပ္ဖက္နဲ႔ စစ္ဖက္ဆိုၿပီး ရိွတဲ့ေနရာမွာ ျမန္မာတပ္မေတာ္ကို မေလးရွားက အကူအညီေတာင္း မေတာင္းဆိုတာေတာ့ အတည္ျပဳလို႔ မရေသးပါဘူး။
မေလးရွားႏိုင္ငံအေနနဲ႔ကေတာ့ ေပ်ာက္ဆံုးေလယာဥ္ ရွာေဖြေရးအတြက္ ေျမျပင္ ေ၀ဟင္ ကူညီရွာေပးဖို႔ေရာ၊ ႏိုင္ငံအလိုက္ ရိွထားတဲ့ ဆက္သြယ္ေရး အခ်က္အလက္ေတြကိုပါ အကူအညီေပးဖို႔ ေတာင္းခံထားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ရွာေဖြေရးပိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ ျမန္မာေရတပ္က အဓိက ကူညီ ရွာေဖြေပးေနတယ္လို႔ ဦး၀င္းေဆြထြန္းက ေျပာပါတယ္။
“တပ္မေတာ္ေရက ေရယာဥ္သံုးစီးကေတာ့ သူတို႔ ဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေနတာရွိတယ္။ ဘာမွေတာ့ ထူးျခားခ်က္ မရွိဘူး။”
ေမး။ ။ လက္ရွိ ေလယာဥ္နဲ႔ရွာတဲ့ကိစၥကေရာ ရပ္သြားၿပီလား။
ေျဖ။ ။ “ေလယာဥ္နဲ႔ရွာတဲ့ကိစၥက ေနာက္ထပ္ ၀င္လာတာ မရွိဘူး။ ေနာက္ဆံုး လုပ္တာအရေတာ့ ဒီဘက္က ႏုိင္ငံေတြေပါ့ Northern Corridor ဘက္မွာ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံေတြကို သူတို႔ request လုပ္တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဘက္ကိုေတာ့ ခုနတုန္းက သူတို႔ ျဖတ္သြားမယ္ထင္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းေပါ့ အဲ့ဒီက ပိြဳင့္ေလးေတြ သူတို႔ေပးတာရွိတယ္။ ပိြဳင့္ေလးေတြက Corridor ဟိုဒင္းေပါ့ ဘယ္ညာ မိုင္ ဘယ္ေလာက္က်ယ္မယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတာ့ မပါလာေသးဘူး။ ရွာေဖြေရး ဟိုဟာအတြက္ေတာ့ အခု လတ္တေလာ လက္ေတြ႔မွာ ၀င္ပါၿပီးေတာ့ လုပ္ေပးတာ တပ္မေတာ္ (ေရ) တခုပဲရွိေသးတယ္။”
ၿပီးခဲ့တဲ့ ရက္ပိုင္းတုန္းကေတာ့ အိႏၵိယနဲ႔ အေမရိကန္ က ေလယာဥ္ေတြ ျမန္မာေလပိုင္နက္အတြင္းမွာ ၀ဲပ်ံရွာေဖြမႈ ၂ ရက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ဒီေနာက္ပိုင္း ျမန္မာေလပိုင္နက္ကေန ေ၀ဟင္ရွာေဖြမႈေတြ မရိွခဲ့ဘူးလို႔ ဦး၀င္းေဆြထြန္းက ေျပာပါတယ္။
ေပ်ာက္ဆံုးေလယာဥ္ ရွာေဖြမႈကို စတုရန္း ကီလိုမီတာ ပတ္လည္ ၄ သန္းေက်ာ္အထိ တိုးခ်ဲ႕ရွာေဖြသြားမယ္လို႔ မေလးရွား အာဏာပိုင္တြက ဒီကေန႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီအတြက္ ရွာေဖြမႈပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံတကာကလည္း ပိုၿပီး ပူးေပါင္းပါ၀င္ၾကဖို႔ မေလးရွား ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးက ေမတၱာရပ္ခံခဲ့ပါတယ္။ ေပ်ာက္ဆံုးသြားတဲ့ ေလယာဥ္ဟာ သူ႔ မူလလမ္းေၾကာင္းကေန အေနာက္ဘက္ကို လွည့္သြားၿပီး အဲ့ဒီကေနမွ ေျမာက္ဘက္ျခမ္း အာရွအလယ္ပိုင္းဘက္ ဒါမွမဟုတ္ ေတာင္ဘက္ျခမ္း အိႏၵိယသမုဒၵရာ ေတာင္ပိုင္းဘက္ တေနရာရာကို ဆက္ၿပီး ပံ်သန္းသြားခဲ့တယ္လို႔ စံုစမ္းေနသူေတြက ယူဆထားတာပါ။
ေလယာဥ္ဟာ ကြာလာလမ္ပူကေန တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ေဘက်င္းကိုအသြား မေလးရွားေလေၾကာင္း ပိုင္နက္အစြန္းမွာပဲ ေျမျပင္နဲ႔ ဆက္သြယ္ေရး ျပတ္ေတာက္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခရီးသည္နဲ႔ ေလယာဥ္အမႈထမ္း ၂၃၉ ဦးပါ၀င္တဲ့ အခုေလယာဥ္ ေပ်ာက္ဆံုးမႈမွာ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ ေလယာဥ္ ျပန္ေပးဆဲြမႈ၊ စက္ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္တယ္ဆိုၿပီး တြက္ဆထားၾကပါတယ္။
ေလယာဥ္ေပၚပါသြားတဲ့ ေလယာဥ္မွဴးေတြ၊ ခရီးသည္ေတြနဲ႔ ေလေၾကာင္းလိုင္း အမႈထမ္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈေတြကို ဆက္ၿပီး လုပ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း တ႐ုတ္ကေတာ့ ေလယာဥ္ေပၚပါလာတဲ့ တ႐ုတ္ခရီးသည္ ၁၅၄ ဦးရဲ႕ ေနာက္ေၾကာင္းကို စစ္ေဆးၿပီး တ႐ုတ္ခရီးသည္ေတြကေတာ့ အၾကမ္းဖက္မႈ ဒါမွမဟုတ္ ေလယာဥ္ ျပန္ေပးဆဲြမႈမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္ပံု မရဘူးလို႔ ေျပာေနပါတယ္။ ေလယာဥ္ဟာ တမင္သက္သက္ လမ္းေၾကာင္း ေျပာင္းသြားတာကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္၊ ေလေၾကာင္းစနစ္ကို သိနားလည္သူတဦးဦး ေလယာဥ္ေမာင္းခန္းမွာ ပါရိွတယ္လိ္ု႔ ယူဆ သံုးသပ္မႈေတြလည္း ရိွၾကပါတယ္။
ကိုသားညြန္႔ဦး (VOA)