ကမၻာ့ပထမဆုံး ေလယာဥ္အပုိင္စီးမႈႀကီး ျဖစ္ရပ္မွန္ ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကား ရိုက္ကူးဖုိ႔ ဒီေန႔ ရန္ကုန္မွာ ကန္ေတာ့ပဲြေပးပါမယ္။
ဒီဇာတ္ကားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဒါရိုက္တာ အဏ္ေထာ္ဏီက ဧရာ၀တီသတင္းဌာန http://burma.irrawaddy.org သတင္းေထာက္ ျမတ္စုမြန္ နဲ႔ မၾကာေသးခင္က ေတြ႔ဆုံရာမွာ ရွင္းလင္း ေျပာျပခ့ဲပါေသးတယ္။
သူ႔ရဲ႕ ေျပာဆုိခ်က္မ်ားကုိ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပလုိက္ပါတယ္။
ေလယာဥ္ ျပန္ေပးဆြဲတဲ့ ကားမွာလည္း ေၾကာ္ျငာစပြန္ဆာေတြ ရွာေနတယ္။ သူ႔ေခတ္နဲ႔သူ ေပၚခဲ့တဲ့ ကုန္ပစၥည္းေတြ၊ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေရာက္ေနတဲ့၊ ပတ္သက္တဲ့ အရာေတြရွိမယ္။ ကုန္ပစၥည္းေတြန႔ဲ ပတ္သက္တဲ့ ကုမၸဏီေတြ ရွိမယ္။ သူတို႔က ထည့္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔က အဲဒီ ကုန္ပစၥည္းေတြကို ထည့္ရိုက္မယ္။ဧရာ၀တီ
ေလယာဥ္ ျပန္ေပး ဆြဲမႈ ဇာတ္ကားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အစိုးရက လံုး၀ ဆင္ဆာ တခ်က္မွမျဖတ္ဘူး။ က်လာတယ္။ ေရးတင္တဲ့ ဇာတ္ညႊန္းအတိုင္း အကုန္က်လာတယ္။ ဇာတ္ရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္လည္း ေပးထားၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ အႏုပညာသမားေတြ အေပၚမွာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း လုပ္ႏုိင္ဖို႔အတြက္ ခ်ေပးလိုက္ပါတယ္။ ျဖတ္ျခင္း ေတာက္ျခင္း လံုး၀မရွိဘူး။ ဒါက ပံ့ပိုးမႈတခုပဲ။ ရုပ္ရွင္ အစည္းအရံုးအေနနဲ႔က ရုပ္ရွင္ အသိုင္းအ၀ိုင္းက အကူအညီေတာင္းရင္ ေပးမယ့္ သေဘာေတြရွိပါတယ္။
က်ေနာ္နဲ႔ လက္တြဲမယ့္ လက္ေထာက္ ဒါရုိက္တာ အငယ္ေတြကို ေခၚမွာေတြ ရွိတယ္။ အစိမ္းသက္သက္ လုပ္လို႔မရေသးဘူး။ အျပင္မွာ ဗီဒီယုိေတြ ရုိက္တယ္၊ ဖိုက္တင္၊ အက္ရွင္၊ ရာဇ၀င္ ကားေတြကို ရုိက္ေနၿပီး၊ ဇာတ္ကို နားလည္တဲ့ ဒါရိုက္တာမ်ိဳးေတြက အခု ဗီဒီယိုေစ်းကြက္ ပ်က္ေတာ့ ငုတ္တုတ္ ထုိင္ေနရတာ ရွိတယ္။ အဲဒီလို လူေတြကို က်ေနာ့္ဆီမွာ အလုပ္ေပးဖို႔ စီစဥ္ထားတယ္။ ေမြးထုတ္တယ္ ဆိုတာထက္ သူတို႔ကို အကူအညီ ေတာင္းရင္းနဲ႔ သူတို႔အတြက္ စီစဥ္ေပးရမယ္။
ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရင္ ဟာသကားေတြ က်ေနာ္လည္းရုိက္ခဲ့တယ္။ ဒရာမာေလးေတြ ရိုက္ခဲ့တယ္။ သရဲကားေတာ့ မရိုက္ခ့ဲဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဘာပဲေျပာေျပာ အေရးႀကီးတာက ပရိသတ္နဲ႔က်ေနာ္တို႔နဲ႔ အားစမ္းရတာ။ အခု ပရိသတ္က က်ေနာ္တို႔ကို ဘာျဖစ္ေနလဲဆုိရင္ ရိုက္ကြင္းမွာ အားနည္းခ်က္ေတြရွိတယ္။
အဓိကက ရုပ္ရွင္မေပၚဘူးဆိုတာ ဂ်ာေအးသူ႔အေမရိုက္ျဖစ္ေနတယ္။ ရုပ္ရွင္ရံုမရွိေတာ့ ထုတ္ေ၀သူေတြ၊ ဒါရိုက္တာေတြ ပိုက္ဆံမရဘူး။ ဒီေတာ့ ကားေကာင္းေအာင္ မရိုက္ၾကဘူး။ ကားက ပရိတ္သတ္ေတြ ယံုၾကည္ရတဲ့ကားေတြ မရွိဘူး။ ရံုတင္မယ့္ကားေတြက တန္းစီေစာင့္ေနရတယ္။ ရုပ္ရွင္ရံုေတြလည္း မ်ားမ်ားေပၚထြက္လာေစခ်င္တယ္။ အဲဒါဆိုရင္ ရံုတင္စရာ ထိုင္ေစာင့္ေနစရာ မလုိေတာ့ဘူး။ မလိုရင္ ဒီကားကို တင္ၾကည့္တယ္၊ ပရိတ္သတ္ မႀကိဳက္ဘူးဆိုရင္ ဆင္းၿပီး ေနာက္ကားတက္၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ သြက္သြက္ေလးေတြနဲ႔ လုပ္ၾကရင္ အဲလိုနည္းနဲ႔ ကားေကာင္းေတြ ေပၚလာလိမ့္မယ္။
လူအေပၚပဲ မူတည္ၾကတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ဒါရိုက္တာ စလုပ္ကတည္းက ဒီဗီဒီလုိ ရံုတင္လို႔ရမယ့္ ဇာတ္ကားေကာင္းေလးေတြပဲ ရိုက္မယ္ဆိုၿပီး စိတ္ကူးခဲ့တဲ့ ဒါရုိက္တာျဖစ္ေတာ့ က်ေနာ့္ လုပ္သက္ ၁၀ ႏွစ္သက္တမ္းမွာ ရုပ္ရွင္ကားႀကီး ၆ ကား၊ ဒီဗီဒီ၊ ဗီစီဒီနဲ႔ ကားေပါင္း ၄၀ ပဲ ရွိေသးတယ္။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း တလမွာ ၃ ကား၊ ၄ ကားနဲ႔ ပံုမွန္ရိုက္တယ္။ ၁၀ ႏွစ္ဆုိရင္ သူတို႔ရိုက္တာ ကားေပါင္း ၃၆၀ ေလာက္ရွိေနၿပီ။ က်ေနာ္နဲ႔ ယွဥ္ရင္ ပိုအလုပ္လုပ္ထားတဲ့ လူေတြလို႔ေျပာရမွာေပါ့။ အမွန္မွာက လူနဲ႔လည္းဆိုင္တယ္။ က်ေနာ္က အဲလို မရိုက္ခ်င္တဲ့အတြက္ ကား ၄၀ ပဲရွိေသးတယ္။သူတို႔က အဲလိုရိုက္ခ်င္တဲ့အတြက္ အဲလိုျဖစ္လာတယ္။ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ အျမင္မတူတဲ့ဟာေတြကို အခု ဗီဒီယိုေခတ္ပ်က္တဲ့အေပၚ မူတည္ၿပီးေတာ့ ၀ိုင္း၀န္းစဥ္းစားၿပီး ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုတယ္လို႔ပဲ ေျပာခ်င္တယ္။ ၀ိုင္းလုပ္လုိက္ရင္ ဘာပဲေျပာေျပာ ေကာင္းတဲ့ ကားေတြ ျပန္ထြက္လာမယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္းကလည္း အခု ဒီဂ်စ္တယ္ ရုပ္ရွင္ရံုေတြလုပ္ေနၿပီ။ မၾကာခင္လည္း ေနာက္ေဆာက္မယ့္ ေစ်း၀ယ္စင္တာေတြ၊ ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈေတြလာရင္ အေသးစား ရုပ္ရွင္ရံုေလးေတြ ထည့္ေဆာက္တာပါလာရင္ သူ႔အဖြဲ႔နဲ႔သူ႔ နာမည္ေကာင္းနဲ႔ ရပ္တည္ထားတဲ့ ဒါရိုက္တာေတြဆိုရင္ ပရိတ္သတ္ကလည္း စိတ္၀င္စားရင္ သရုပ္ေဆာင္အသစ္ ျဖစ္ေပမယ့္လည္း အရည္အေသြးေကာင္းရင္ ရုပ္ရွင္ရံုေတြကလည္း စိတ္၀င္စားၿပီး ၀ိုင္းလုပ္လိုက္ရင္ ေနာက္လူေတြကလည္း ဒီအျမင္ကိုရၿပီး လုိက္လုပ္ရင္ ေကာင္းတဲ့ဘက္ကို ေရာက္လာမယ္။ စိတ္ဓာတ္ေတြျပာင္းၿပီး၊ လမး္ေၾကာင္းတစ္ခုေပၚ ေျပာင္းဖို႔အတြက္ က်ေနာ္တို႔ အႏုပညာညီအစ္ကိုေတြ၊ ဒါရုိက္တာေတြ စဥ္းစားၾကပါ။ အရည္အေသြးရွိေအာင္ လမး္ေၾကာင္းေပၚကို ေရာက္ဖို႔ စဥ္းစားဖို႔လုိပါတယ္။
ကားေကာင္းေကာင္းေတြ ရိုက္သင့္တယ္၊ ရုပ္ရံုေတြ အမ်ားႀကီးလိုအပ္တယ္၊ အရည္အေသြးေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ႏုိင္ငံတကာကိုလည္း ထိုးေဖာက္ႏုိင္ေအာင္ လုပ္သင့္တယ္ဆိုတဲ့ အျမင္က ၂ ႏွစ္ေလာက္ရွိၿပီ။ က်ေနာ္စဥ္းစားမိတာ။ အခုမွ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျဖစ္တာ။
က်ေနာ့္ေခါင္းထဲမွာ လ်ာထားတာက အခုလုပ္ေနတဲ့ ေလယာဥ္ ျပန္ေပးဆြဲမႈ၊ ေရနံ႔သာခင္ခင္ႀကီး၊ ၿပီးရင္ မ၀င္းေမာ္ဦး ကားရိုက္ဖို႔က အေျခခံဥပေဒကိစၥ ေႏွာင့္ေႏွးမႈရွိေနရင္ ဇာတ္သိမ္းေလးပဲထားၿပီး အရင္ရုိက္မယ္။ တကယ္လို႔ မရိုက္ျဖစ္ရင္ေတာ့ ေျမျမွဳပ္မိုင္းနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဇာတ္ညႊန္းတ ခု က်ေနာ့္မွာေရးထားတာရွိတယ္။ အစိုးရနဲ႔ KNU ၾကားထဲမွာ ကင္လူမ်ိဳးက ငပိရရ၊ ဆားရရ၊ ေတာထဲေတာင္ထဲက ထြက္တဲ့ သစ္ဥသစ္ဖုေတြကို ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ဓားမဦးတိုက္ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္တဲ့ဓေလ့နဲ႔ ရွင္သန္ေနၾကရတာကေန ေျမစာပင္ျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္း၊ ေျမျမဳပ္မိုင္းေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ၿပီး စစ္ပြဲေတြေၾကာင့္ ဘ၀ပ်က္ခဲ့တဲ့ ဇာတ္နဲ႔ “ၿငိမ္းခ်မ္းပါေစ ဇြဲကပင္ေျမ” ဆိုတဲ့ ဇာတ္တခုရွိ တယ္။ အဲဒါလည္း က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ ၀တၳဳဇာတ္ညႊန္း ဒါရုိက္တာပဲ။ အဲလိုဇာတ္မ်ိဳးေလးေတြ ျဖစ္ရပ္မွန္ေတြကို အင္တာဗ်ဴးၿပီး ေရးထားတာရွိတယ္။ ေနာက္တခုက စာေတြေရးတဲ့ ေတာင္ကေလးဆရာေတာ္က ေျပာျပထားတဲ့ ဇာတ္လမ္းတခုရွိတယ္။
ကရင္လူမ်ိဳးေတြက ဒုကၡသည္စခန္းေတြမွာ ေနရတာေတြရွိတယ္။ အခု ဒီမုိကေရစီရပါၿပီ၊ ျပန္လာခဲ့ၾကပါလို႔ေျပာတယ္။ ေတာထဲေတာင္ထဲမွာ ဒုကၡေတြေ၀၊ ေျပးလႊားသြားလာၿပီး၊ သူမ်ားႏုိင္ငံက ဒုကၡသည္စခန္းေတြမွာ ယိုးဒယားဘက္ကိုလည္း ေၾကာက္ရ၊ စခန္းထဲမွာပဲ ေခါင္းပံုျဖတ္တာေတြ ၊ လူေမွာင္ခို ေၾကာက္ရတာမ်ိဳးေတြနဲ႔ ေနထိုင္ခဲ့ၾကရၿပီး၊ ဒီမုိကေရစီရ ျပန္ေတာ့လည္း ေနစရာအိမ္မရွိတဲ့ “ငါ့အိမ္ဘယ္မွာလဲ” ဆိုတဲ့ ဇာတ္တဇာတ္ ေျပာျပထားတာလည္းရွိတယ္။ ဆရာေတာ္ကိုေတာ့ ေလွ်ာက္ထားတယ္။ သူကိုယ္တိုင္ စိတ္ကူးထဲမွာရွိတဲ့အတိုင္း ခ်ေရးခ်င္ရင္ ဇာတ္ညႊန္းေရးေပးဖို႔။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ အဲလိုျဖစ္ရပ္မွန္ ဇာတ္လမ္းေလးေတြပဲ သြားေတာ့မွာပါ။ ႏိုင္ငံတကာမွာရိုက္ေနတဲ့ ဒါရုိက္တာႀကီး ေတြက တစ္ကားေကာင္းေလးေတြနဲ႔ ပရိသတ္ရင္ထဲကိုထိေအာင္လုပ္ၾကတာေတြ႔ရတယ္။ ဒါေလးေတြကို လူငယ္ဒါရုိက္တာတစ္ေယာက္အ ေနနဲ႔ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္အတြက္ တာ၀န္ေက်သြားခ်င္တယ္။ လုပ္ခ်င္တဲ့စိတ္ေတြရွိေနတဲ့အခ်ိန္မွာ လုပ္ျပမယ္။